Anders als Du und Ich (§ 175) (1957)

Alternatieve titels: The Third Sex | Bewildered Youth | Anders dan JIJ en Ik | Anders als Du und Ich

West-Duitsland

geregisseerd door Veit Harlan
met Paula Wessely, Paul Dahlke en Hans Nielsen

De achttienjarige Klaus Teichmann wordt voorgesteld aan Boris Winkler, een handelaar in kunst. Hij staat erom bekend bij begroeting de hand van de ander lang vast te houden. De ouders van Klaus lezen in een encyclopedie over het derde geslacht en maken zich zorgen om hun zoon. Boris Winkler laat intussen merken dat hij in Klaus geïnteresseerd is.

Bij aanvang zette deze regisseur, bekend van pure, verschrikkelijke nazipropagandafilms (hij was zelf een fervent aanhanger van het Duitse regime en Jodenhater) me op het verkeerde been. Ik dacht waarachtig dat er een positief homobeeld voorgeschoteld werd. Maar sluipenderwijs, uiterst sluw en bedenkelijk, bijna zonder dat je er erg in had, veranderde dat beeld. De perversiteit, onsmakelijkheid, smerigheid van homoseksualiteit werd onderstreept, het heteroseksuele gezin was de norm, de hoeksteen van de samenleving en degene die het, vanuit de zijlijn, zonder erg had laten gebeuren moest boete doen, werd zwaar gestraft. Voor mij een foute film.

avatar van Darbie
Voor 100 % eens met dit bericht van gauke.