Hello, Privilege. It's Me, Chelsea (2019)

Documentaire

geregisseerd door Alex Stapleton
met Chelsea Handler

Comedian Chelsea Handler laat haar serieuze kant zien in een documentaire over de culturele gevolgen van wit privilege, beginnend bij het effect in haar eigen leven. Chelsea onderzoekt hoe het de Amerikaanse cultuur beïnvloedt en hoe het haar eigen leven en carrière ten goede is gekomen. Wit privilege (een leenvertaling van het Engelse white privilege) is het collectief aan maatschappelijke voordelen waarover blanke mensen vergeleken met leden van andere etnische groepen zouden beschikken. De term wordt vaak geschaard onder de zogeheten identiteitspolitiek en is onderwerp van vaak felle controverses.

Netflix goes Sunny Bergman.

Heerlijk toch!

Dit soort docus, het is een soort van ramptoerisme aan het worden voor mij. Het is nooit wat, maar ze zijn redelijk kort en ik vind het eigenlijk best moeilijk om ze niet te kijken. White guilt, vergezeld van een hoop flauwe emo en halfbakken inzichten die zelfs binnen een tijdspanne van 60 minuten amper coherent weten te zijn. 't Is een guilty pleasure.

Zo krijg je te horen dat blanke mensen white privilege niet eens kunnen zien, maar het probleem wel zelf moeten oplossen. Of dat het onderdrukken van één groep sowieso tot privilege van een ander leidt, maar dan wel verbouwereerd reageren wanneer mensen denken te voelen dat ze moeten inleveren door de white privilege conversaties.

Verder ook veel segmenten die absoluut niks toevoegen, zoals het tripje naar haar zwarte ex-vriendje of de standaard "ja maar blanke mensen" rethoriek van een aantal zwarte sprekers. Het is allemaal zo plat als een dubbeltje, de enige mensen die iets relevants wisten te zeggen waren diegene die de waarde van deze docu in twijfel trekken. Leuk dat ze in ieder geval die snippets er in hebben laten zitten.

De vergelijking met Bergman is 100% terecht, hoewel de Amerikaanse setting deze docu het onderwerp misschien net iets relevanter maakt.

avatar van BlueJudaskiss
Iets zegt me dat Dave Chapelle en Ricky Gervais hier niet in voor zullen komen.

avatar van Royalere
BlueJudaskiss schreef:
Iets zegt me dat Dave Chapelle en Ricky Gervais hier niet in voor zullen komen.

Gezien het gemiddelde 90% van de mensheid niet