Cheat (2019)

Verenigd Koninkrijk
Thriller
240 minuten (miniserie, 4 delen)

geregisseerd door Louise Hooper
met Katherine Kelly, Molly Windsor en Tom Goodman-Hill

Wanneer universiteitsprofessor Leah Dale het nieuwste essay ontvangt van studente Rose Vaughan, merkt ze dat er iets aan de hand is. Het is niet geschreven in de gebruikelijke stijl van haar studente en ze vermoedt dat er bedrog in het spel is. Ze beschuldigt Rose van het ontvangen van hulp van buitenaf. Rose komt daardoor in de problemen en laat het er niet bij zitten.

avatar van Donkerwoud
Dansend op de ruïnes die onverantwoordelijke mannen achterlieten. Of hoe universiteitslerares Leah (Katherine Kelly) in afwachting is van een belangrijke benoeming, terwijl ze standvastig blijft wanneer studente Rose (Molly Windsor) een geplagieerd essay inlevert. Tussen de twee vrouwen ontstaat een venijnig psychologische machtsspel dat de lont in het kruidvat blijkt van Leah's huwelijk met een man waar ze niet van houdt. Op de achtergrond dwingende vaderfiguren en een maatschappij waar vrouwen strenger worden afgestraft om hun seksualiteit of in machtsposities sowieso met argwaan worden bekeken. Het leuke aan 'Cheat' (2019) is hoe de promiscue studente haar deugdzame professor ertoe aanzet dat ook zij maatschappelijke verwachtingen richting vrouwen - over zichzelf of de ander - moet gebruiken om de ander een hak te zetten. Helaas verlegt de serie na twee heerlijk vileine afleveringen de focus naar een gecompliceerde en ongeloofwaardige achtergrondgeschiedenis. Het had wat meer bij de kern kunnen blijven van twee vrouwen die met hun psychologische terreur aan elkaar gewaagd zijn.

geweldige serie

Donkerwoud schreef:

Mooie beschrijving waar ik me helemaal in kan vinden. Eerste helft is zeer sterk maar de wat ver gezochte en ongeloofwaardige achtergrondgeschiedenis verpest het uiteindelijk. Er worden verkeerde keuzes gemaakt bv. De beweegreden voor Rose haar daden vind ik bv. totaal onlogisch en zelfs tegenstrijdig met bepaalde gevoelens waar ze mee worstelt. Het komt er gewoon niet mee overeen. Alsook hoe de anderen er op reageren en net dan Rose nog extra beginnen te provoceren om er nog een schepje bovenop te doen. De personages worden ook allemaal erg zwart-wit neergezet. Grijs is geen optie in deze serie blijkbaar. Spijtig want het is een verhaal met veel potentie die echt top kon geweest zijn als het beter uitgewerkt was. Toch onthoud ik de sterke acteerprestatie van Molly Windsor die ondanks het uiteindelijk falende plot wel zeer overtuigend acteerde. Ondanks haar gruwelijke daden had ik er toch wat mee te doen. Ze straalde die tristesse en kwetsbaarheid uit van het gekwelde personage. Ook goeie vertolking van Katherine Kelly als de stijve hark die best een irritante vrouw is, wat de bedoeling was veronderstel ik. Met een beter gekozen verhaal vooral in het tweede deel van de reeks was dit een zeer sterke reeks geweest. Nu onthoud ik enkel de veelbelovende eerste helft, maar een teleurstellende en overhaaste tweede helft die de aanvankelijk mooie opbouw grotendeels teniet deed. Precies of de scenarioschrijver(s) hadden vertraging opgelopen en hebben er dan snel snel een tweede helft aan gebreid die precies niet matcht met het eerste gedeelte. Precies 2 verhalen in 1 gesmeten en die mix vond ik niet zo geslaagd. Gemiste kans...

avatar van AniSter
Erg goede serie. Ondanks een aantal onwaarschijnlijke gebeurtenissen, soms over de top, bleef het spannend. Ik vond de rol van Rose heel goed neergezet. Van de ene kant een bitch en van de andere kant zou Je haast medelijden met haar krijgen. Geen minuut mee verveeld. Aanrader.