Striking Vipers (2019)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Sciencefiction

geregisseerd door Owen Harris
met Anthony Mackie, Yahya Abdul-Mateen II en Nicole Beharie

'Striking Vipers' gaat over twee vervreemde schoolvrienden (Anthony Mackie en Yahya Abdul-Mateen II) die later in het leven met elkaar herenigen. De twee blazen hun vriendschap nieuw leven in. Echter lijkt dit een reeks gebeurtenissen in gang te zetten waarbij hun leven nooit meer hetzelfde wordt.

avatar van mikey
Langdradige uitwerking van een heel grappig gegeven: in een VR-mortal-combat-spel bedrijven 2 stoere mannen de liefde. Daarbuiten is het echter knokken.

avatar van Warp
Het concept is niet eens zo heel slecht. Twee vrienden die aan de realiteit ontsnappen in een betere virtuele wereld. Het is alleen de uitwerking die ik vrij belachelijk vond. Een game die bedoeld is om met elkaar te vechten wordt door de spelers massaal gebruikt om met elkaar te neuken? De makers van de game hebben het zo geïmplementeerd dat je exact de seks kan ervaren van het gamepersonage, maar wanneer je een paar rake klappen krijgt merk je er niet veel van?

Het einde was op zijn minst ook apart te noemen. Vrouwlief vindt het prima dat haar man een beter virtueel seksleven heeft met zijn beste vriend en zijzelf gaat gaat dan ook maar vreemd in het echte leven (?). Jammer van deze matige uitwerking, want de subtiele muziek en het visuele waren zo nu en dan best fijn en mooi.

avatar van Macmanus
De klappen voelen ze ook, dat word verteld.

avatar van Macmanus
Wel lief.

Drie verhalen dit seizoen. De eerste laat ergens zien dat ze wat zoekende zijn. Dat merk je aan de aanloop. Het wil zijn ware aard mysterieus houden maar dat is eigenlijk niet echt nodig. Het is daarom nogal loom op momenten. Uiteindelijk is het een lief verhaaltje over lust en gay feels voor elkaar. Positief is wel dat het zijn trashy nature wel wat blijft omarmen. Vooral dat spel is lekker kitch.

Geinig tussendoortje.

3 sterren.

avatar van mjk87
Niet helemaal gelukt. Het idee is wel geinig, en volgens mij ook iets dat zal gebeuren als virtual reality van dat niveau ooit zal kunnen bestaan. Maar net te kort om te beklijven en er echt iets mee te doen, en op dramatisch vlak wel iets te vlakjes. Ook wat emotieloos geacteerd, dus geen film die m'n aandacht erbij wist te houden. 2,5*.

avatar van Ajax&Litmanen1
Voor de start van Black Mirror seizoen 5 waar twee jaar op is gewacht valt het tegen. Striking Vipers is niet al te heftig of weird, maar alsnog vond ik het wel een aardig verhaal rondom twee oude vrienden die elkaar in VR geregeld ontmoeten en daar een soort affaire krijgen, ondanks een vrouw en kind thuis. Het toont aan waar je met VR misschien wel naar toe gaat in de toekomst, maar verder voelde het niet overdreven Black Mirror aan. ik vond het ook wat vreemd dat men van knokken naar seks ging, daarvoor start je zoiets niet op lijkt me. Met een uur duurt de aflevering me ook wat te lang. Ik zie liever afleveringen die wat scherper zijn en dan wat korter duren. Wel voldoende.

Hilarisch.

Black Mirror is nooit echt diepgravend geweest, beetje makkelijke doemscenarios rond technologisch vooruitgang, maar dit is nog wel een niveautje hoger. Het is alsof m'n grootouders dit verhaal bedacht hebben, die hebben waarschijnlijk net genoeg affiniteit met games en VR om met zo'n idioot gegeven aan te komen draven.

Zowel qua plot als uitwerking is dit echt één van de meest idiote BM afleveringen die er tussen zit. Ik had om een bepaald moment zelfs wat medelijden met de acteurs. Je zal maar toestemmen om in een bekende reeks te spelen en dan zo'n aflevering toegeschoven krijgen.

Het spel ziet er onnozel uit, de relatie heeft echt 0 impact, het drama erachter nog minder. Ik heb vooral met toenemende verbijstering zitten kijken naar het plotje dat zich langzaam ontvouwt. Ik hoop toch dat dit een fluke is, want het mag dan kort en makkelijk verteerbaar zijn, drie van dit soort dingen en ik denk dat ik het gewoon laat voor wat het is.

avatar van remorz
Afschuwelijke aflevering.

Duidelijk een geestelijk duplicaat van San Junipero, een van de populairste afleveringen van Black Mirror - die mij ook al niet echt kon bekoren.

Nu de coming-out (of in ieder geval bi-curiousness) van twee mannen als main focus en welk betere manier om dat langs een typisch mannelijke bezigheid (gamen) te laten ontwikkelen.

Eentje is gesettled en burgerlijk, de ander succesvol en onafhankelijk maar beiden onbevredigd in hun levenspad. Het duurt even voor het balletje rolt en mijn ergste bezwaren zijn dat het allemaal wel erg transparant in werking wordt gezet maar vooral: hoe veel tijd en herhaling de aflevering ervoor nodig heeft.

Die scene in het restaurant tussen man en vrouw is voor mij exemplarisch voor de aflevering als geheel. Een dialoog waarbij ieder woord-tegenwoord eigenlijk constant herhaald wordt, (“Is er iets?” “Nee, er is niets”, “Echt niet?” “ Nee, echt niet”) zonder enige ontwikkeling. Alsof niet alleen het idee te simpel is voor een aflevering, ze hebben er ook nog (slecht geschreven) filler voor nodig om dat uurtje mee vol te krijgen.

Over de speelduur dus eigenlijk hetzelfde principe: aantrekken-afstoten, ontkennen-toegeven, met een makke ontknoping als kers op de taart. In het wat homofober land als Amerika moet je de kijkers misschien wat meer bij de hand nemen, ik vond het op een gegeven moment een vervelende herhaling van zetten worden.

Ook de inzet van minderheden voelt oppurtunistisch, met name in het spel zelf, waar het acteerwerk werkelijk om te huilen is. Slappe aflevering die veel te lang om de toch al best wel lauwe brij heendraait. 1,5*

avatar van Dennisj
Deze aflevering voelt een beetje aan als een mix van vorige afleveringen. Mocht dit de voorbode zijn van dit seizoen dan heb ik het wel gezien. Kwam bij mij over als een herhaling van zetten en het kabbelde maar voort. Dit seizoen heeft al niet zoveel afleveringen dus dan verwacht ik wel dat het een paar knallers zijn. Hopelijk worden de andere 2 nog wel te pruimen. 1,5*

avatar van Donkerwoud
Er begint me de cynische gedachte te bekruipen dat ze die afleveringen alleen maken om content te hebben voor Netflix. Vanuit de gedachte om langs andere weg een nieuwe demografie op dat medium te bereiken. De episodes zelf vertrekken niet echt meer uit grote ideeën en de maatschappijkritische kijk op technologie is flinterdun. Of erger nog: bestaande ideeën worden gerecycled en de aangesneden issues lijken eerder erbij gesleepte bijzaken dan spot-on verbeeldingen van onze tijdsgeest. 'Striking Vipers' (2019) heeft op zich een interessant uitgangspunt met twee tegenpolen in de liefde - een brave burgerman (Anthony Mackie) en een notoire flirt (Yahya Abdul-Mateen II) - die via een VR-spel experimenteren met genderrollen en hun seksualiteit. Door een glitch kan een hypermasculiene fighter game á la Street Fighter ruimte bieden voor latente bi- of homoseksuele handelingen in de digitale ruimte.

Met 'San Junipero' (2016) had de serie al een schitterende aflevering over cyberspace als een vat vol nieuwe mogelijkheden. Waar avatars uiting geven aan hun queer verlangens in een omgeving waar constricties van de echte wereld - zoals het eigen lichaam en maatschappelijke normen - niet meer van toepassing zijn. Het was zwoel en zinnelijk. Het was een beetje droevig en melancholisch. Het was in de kern een perfect liefdesverhaal over eeuwige trouw en vergankelijkheid. 'Striking Vipers' (2019) bedoelt het goed met haar progressieve boodschap, maar slaat de plank mis door van menselijke seksualiteit een technologisch probleem te maken. Alsof vragen als 'gaan deze mannen vreemd?' of 'wat zegt deze cyberseks over hun geaardheid?' gesteld moeten worden. Hierdoor lijkt het alsof online persona volledig losgekoppeld zijn van offline verlangens, terwijl dit eigenlijk een karikatuur is van menselijke seksualiteit. Het was sterker als een 'bi-curious' ontdekkingstocht - zowel digitaal als in het echt- het startpunt was en van daaruit vragen werden gesteld over de rol van technologie.