Itzhak (2017)

Israël / Verenigde Staten
Documentaire

geregisseerd door Alison Chernick
met Itzhak Perlman, Toby Perlman en Alan Alda

Violist Itzhak Perlman is bepaald geen doorsnee musicus. Hij speelt net zo makkelijk met popzanger Billy Joel als met pianiste Martha Argerich en treedt op in Sesamstraat, Carnegie Hall en het honkbalstadion van The New York Mets. Hij loopt met krukken, maar dat heeft de zestienvoudig Grammy-winnaar nooit weerhouden een topcarrière als violist op te bouwen. Zijn jeugd in Israël staat geheel in het teken van vioolspelen. Op 5-jarige leeftijd wordt hij getroffen door polio en raakt hij invalide. Op 13-jarige leeftijd verhuist hij naar New York en vervolgt zijn vioolstudie aan de beroemde Juilliard School of Music. Zijn levenshouding en doorzettingsvermogen brengen hem uiteindelijk wereldfaam en vooral heel veel spelplezier.

Ik vond het een mooie documentaire maar ik ben fan van Itzhak Perlman dus ik geniet altijd als Perlman speelt. Maar voor het overige heeft de documentaire weinig te bieden: we leren slechts dat Itzhak als jonge musicus oppervlakkig en weinig ambitieus was, dat hij meer met zijn joods zijn dan met zijn handicap bezig is, dat hij gelukkig getrouwd is, van honkbal houdt en ook met popartiesten speelt. Voor niet-fans zal de documentaire supersaai zijn.