50CC (2000)

België
Familie / Romantiek

geregisseerd door Felix van Groeningen
met Jonas Boel, Sylvie Buytaert en Davy De Meyer

Een stel jongeren besluit naar een racewedstrijd te gaan kijken, maar eenmaal aangekomen blijkt dat ze zich hebben vergist in de datum en dat de wedstrijd eigenlijk gisteren was. Ze stoppen teleurgesteld bij een tankstation om te tanken voor de terugrit naar huis. Daar ontmoeten ze de eigenaar, zijn vrouw en hun dochter.

avatar van Metalfist
50CC is mede verantwoordelijk dat regisseur Felix Van Groeningen de grote naam is die hij vandaag de dag is geworden. Het was namelijk dit afstudeerproject dat onder de aandacht van producent Dirk Impens kwam en daarna werkten de twee samen aan Steve + Sky. In het achterhoofd houdende dat dit een afstudeerproject is, is 50CC best een vermakelijke zit. Een kortfilm van een dikke 40 minuten over een stel jongeren en hun brommertje lijkt niet echt interessant maar in de handen van Van Groeningen wordt dit een intrigerend beeld over vriendschap, liefde en seks. Vooral ook dankzij rollen van Sam Louwyck, Titus De Voogdt en een nog erg jonge Trixie Whitley.