Jûni-nin no Shinitai Kodomo-tachi (2019)

Alternatieve titels: 12 Suicidal Teens | 12-nin no Shinitai Kodomo-tachi | 十二人の死にたい子どもたち

Japan
Mystery / Thriller

geregisseerd door Yukihiko Tsutsumi
met Hana Sugisaki, Mackenyu en Takumi Kitamura

Twaalf suïcidale jongens en meisjes komen bijeen in een verlaten ziekenhuis. Daar vinden ze het lijk van een dode jongen. De twaalf jongens en meisjes proberen de persoon te vinden die de jongen heeft gedood. Tijdens hun zoektocht ontdekken ze waarom ze willen sterven.

Geinig.

Tsutsumi komt hier met z'n eigen versie van 12 Angry Men, maar dan met een duidelijke draai. Er wordt royaal geleend van de oude klassieker, maar met die elementen wordt er wel een compleet andere film gebouwd. Eentje die zich iets meer op mystery en iets minder op maatschappijkritiek richt.

Het eerste half uur gebruikt de film op het verhaal op poten te zetten, daarna volgt anderhalf uur aan twists en onthullingen. Het is wel een filmpje waar je een beetje zin in moet hebben, want Tsutsumi blijft braafjes op één locatie en erg zit aardig wat dialoog in, maar daarvoor krijg je een fijn brokje entertainment terug.

Qua regie is het gelukkig erg verzorgd. Stilering is piekfijn, visueel en qua soundtrack zit het ook wel goed. Het is dat de opzet van dit soort films mij meestal net wat minder weet te boeien. Er wordt veel verteld en onthuld, maar uiteindelijk is het toch gewoon wachten op het einde, waarin alles verklaard wordt. Los daarvan heb ik me hier wel mee vermaakt. Tsutsumi lijkt weer de goeie kant op te gaan, na een decennium aan matigere films.