The Legend of Cocaine Island (2018)

Alternatieve titel: White Tide: The Legend of Culebra

Documentaire

geregisseerd door Theo Love
met Bo Butterworth, Danny Pardo en Bob Willey

De eigenaar van een klein bedrijf hoort over een legende van een begraven voorraad cocaïne ter waarde van 2 miljoen dollar, verborgen in het Caribisch gebied. Hij is tijdens de Grote Recessie in de financiële problemen gekomen en komt met een plan om de begraven buit te halen. Met de hulp van een bende kleurrijke buitenbeentjes maar zonder voorafgaande ervaring met het vervoeren van drugs, wachten hen de nodige (hilarische) problemen.

Tja.

Meer film dan docu dit. Als je al ziet dat de docu begint met te zeggen dat er veel feiten onduidelijk zijn, dan weet je meteen dat je niet de meest diepgravende docu moet verwachten. Na de introductie van de personages is duidelijk dat het "verhaal" hier centraal staat.

Leuk enzo, maar dan zit je dus 85 minuten te kijken naar wat wilde verhalen van vage hillbillies. Dat is op zich nog wel redelijk amusant, maar achteraf is er niet bepaald iets wat sterk blijft hangen. Al zullen er vast weer idioten zijn die het allemaal geloven en de gekte achterna gaan.

Ik ben niet zo'n fan van die malle-figuren documentaires, al helemaal jammer wanneer het verhaaltje erachter best interessant klonk. 't Is eerder aapjes gapen dan een serieuze weergave van de realiteit, iets waar ik uiteindelijk toch niet zo geweldig wild van word. Maar dat probleem heb ik blijkbaar wel bij meer docus, niet enkel van deze soort.

avatar van Redlop
Vond 'm wel geinig, maar ik dacht voortdurend dat het een mockumentary was. Achteraf nog steeds.

avatar van kleez
Helemaal met Onderhond, hier 2 boven, eensch!

Ik had opzich nog wel vertrouwen in de hoofdrolspeler, maar op het einde word het helemaal een warrig verhaal, van alle kanten... Die gast met die theedoek voor z’n mond geloof ik al helemaal niet (los komen uit handboeien in de VS, Sure...).

avatar van Mark de Jong
Leuke manier om een verhaal te vertellen. Niet super, maar je wilt toch weten hoe het afloopt.

Soort van filming by numbers. Talking head, flashy uitleg, talking head. Een behoorlijk infantiele manier van vertellen die ogenschijnlijk fris aandoet, maar na vijf minuten heb je het wel gezien. En dan duurt de film erg lang en trekt het verhaal je bij lange na niet mee.