Marianne & Leonard: Words of Love (2019)

Documentaire / Muziek

geregisseerd door Nick Broomfield
met Leonard Cohen, Judy Collins en Helle Goldman

‘So Long, Marianne’ zingt Leonard Cohen in één van zijn meest iconische nummers. Deze Marianne is de Noorse Marianne Ihlen, zijn levenslange muze met wie hij in een tijd van vrije liefde een intense relatie begon. Nick Broomfield volgt hun onconventionele relatie vanaf de begindagen in het idyllische Griekenland.

Weet iemand wanneer deze docu in de Nederlandse bioscopen/filmhuizen te zien is?

avatar van Djek
Polcaf schreef:
29/11 eenmalig tijdens IDFA, Amsterdam (uitverkocht). Vanaf 9/1 in Nederlandse bioscopen.

avatar van Mads Smikkelsen
Vrijdag al op tv BBC 2, 00.10 uur, eigenlijk zaterdag

Prachtige, goed uitgewerkte docu, met uiteraard mooie muziek.

avatar van Arnie
Ontroerende docu wel, die filmisch niets toevoegt maar boeiend is voor fans van Cohen. Wie iets weet van Cohens levensgeschiedenis kan lekker zwelgen in oude beelden en vertellingen van mensen om hem en Marianne heen, naast de leuke beelden van concerten en mooie songs. Wat de docu bovendien interessant maakt is dat hij in het tweede deel best kritisch wordt over alle drugsgebruik en ook de gevolgen van Cohens levensstijl voor bijvoorbeeld Mariannes kind. Is toch wel een belangrijk perspectief bij het standbeeld waarop Cohen doorgaans gehesen wordt.
Verder als gezegd filmisch totaal niet speciaal, als je geen fan bent van Cohen gewoon bij wegblijven.