Life Like (2019)

Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Josh Janowicz
met Drew Van Acker, Addison Timlin en Steven Strait

Het koppel Sophie en James haalt een levensechte hulprobot in huis. Aanvankelijk is hun nieuwe hulp Henry stil en hardwerkend tot zijn programma geactiveerd wordt. Plots wordt Henry zich bewust van de noden en verlangens van het koppel en dat vertaalt zich naar zijn gedrag. Sophie en James' kijk op wat het is om mens te zijn verandert voorgoed en het is nog maar de vraag of hun relatie - en zijzelf - Henry zal overleven.

avatar van pat1984v
Het idee van de film is best leuk. Een film over de mens dat behoefte heeft aan een robot, en hier emotionele waarde aan gaat hechten.. Boeiende thema vind ik. Maar de uitvoering is onvoldoende.

De introductiefase van de film is wat simpel, Het middengedeelte, de manifestatie van de robot, komt traag op gang en is komt niet overtuigend over. Tenslotte komt de ontknoping, de realisatie dat het geen robot is, niet logisch tot stand. Het lijkt alsof de film hier is afgeraffeld. Het geheel eindigd hierdoor in een anti-climax van een opeenhoping van quasi-filosofische clichés die eigenlijk te pijnlijk zijn om verder te kijken.

En dat is erg zonde, want er zijn best wat maatschappelijke thema's uit te diepen binnen dit thema.