Only (2019)

Sciencefiction

geregisseerd door Takashi Doscher
met Freida Pinto, Leslie Odom Jr. en Chandler Riggs

Een komeet zorgt ervoor dat een mysterieus virus de wereld wordt ingestuurd. Vrouwen die besmet raken zullen sterven. Een jong koppel verschanst zich in hun appartement - zowel voor de ziekte als voor de barbaarse mannen die op de overgebleven vrouwen jagen. Uiteindelijk moeten ze hun plekje verlaten om voor een laatste keer de chaos buiten te trotseren. Hun relatie wordt op de proef gesteld.

avatar van schumacher
Slechte film.
Echt saai, maar echt mega saaiiiiiii.
Veel gebeurt er ook niet, boeide van geen kanten, noppes.

avatar van Noodless
Leuk gegeven gezien het feit dat door het virus alleen de vrouwen besmet geraken en sterven. Dus de vrouwen worden schaars en zeer belangrijk waardoor zowel de overheid, de medische wetenschap als de bevolking jacht maken op de overgebleven vrouwen. Het concept klinkt interessant, maar in plaats van spanning of dreiging richt de regisseur zich meer tot het romantische aspect van het koppel. Nochtans opent de film goed met de inval in hun appartement, maar gaandeweg wordt het verhaal meer een rit naar verlossing door elkaar te begrijpen en het lot te aanvaarden. Redelijk saai uitgewerkt. 4/10

avatar van Petina
Ja, wat schumacher zegt is wel een beetje waar.
Maar toch op de één of andere manier boeit de film toch wel.
Ik weet het niet...Toch maar een 3,5

avatar van Brabantze
Beetje saai...

avatar van rep_robert
Toch een schokkend laag gemiddelde.

Toegegeven, de film is niet fantastisch. De flashbackstructuur is voor de diepgang in de onderlinge relatie erg fijn, maar betreft de outbreak had alles van mij wat meer in het gewis mogen gelaten. De film draait dan ook om Eva (zij is minder goed in het uiten van wanhopige emoties) en Will, die tegen wil en dank in een situatie terecht zijn gekomen waar niemand in terecht wil komen. Ik vraag me soms af of het lineair vertellen van een verhaal niet gewoon beter werkt in zulke gevallen. Want bij vlagen geloofde ik hun problemen, maar de andere keer haalde de flashbackstructuur me er weer volledig uit. Maar het is ook weer niet zo erg dat de film niet kijkbaar is. De film is verder mooi grauw en het desolate gevoel van de wereld komt goed over. Ik behoef geen uitleg over wat er nou precies gebeurd (al doet het begin dat helaas al wel een beetje), maar het draait echt om Eva en Will. Daar begint de film bij en daar eindigt de film bij. Soms is een film erbij gebaat om niet teveel onzin in de film te gooien. Hierboven lees ik dat de film saai is en teveel op de onderlinge relatie van het koppeltje steunt, maar daar ligt wat mij betreft ook de kracht van de film. Vooral omdat dit al een behoorlijk uitgekauwd genre is.

Klein, maar fijn.

avatar van kleez
Eensch met hierboven!!

Zo slecht is de film niet! En ik had toch echt wel verwacht dat dit zo’n film is waarbij het allemaal goed komt. Dat uitgerekend Eva het wel red / overleeft.

De film had wel iets uitgebreider qua personages gemogen. Aan de andere kant is dat niet waar deze film om draait hè. Het gaat om wat Eva uiteindelijk doet. En nee, dat is geen keuze. En dit psychologische aspect is eigenlijk heel sterk.

Sfeer van de pandemie komt goed over. Prima filmpje verder.

avatar van Phantasm
Vervelend en saai, gebeurt bijna niets in.