When They See Us (2019)

Biografie / Drama
296 minuten (miniserie, 4 delen)

geregisseerd door Ava DuVernay
met Michael K. Williams, Vera Farmiga en John Leguizamo

'When They See Us' vertelt het waargebeurde verhaal van vijf donkere tieners uit Harlem. In het voorjaar van 1989 worden Antron McCray, Kevin Richardson, Yusef Salaam, Raymond Santana en Korey Wise als verdachten verhoord en later veroordeeld voor een verkrachting die ze niet hadden gepleegd. Het zal jaren duren voordat ze weer op vrije voeten komen en een schikking weten te treffen.

Aha, dit gaat over die gasten waarvan Trump wilde dat ze opgehangen werden en ze later onschuldig bleken.

Prachtige mini serie over een waar gebeurd feit.
5 Jongelingen morden beschuldigd van verkrachting en veroordeeld.
Maar hun bekentenissen zijn afgedwongen door de politie die duidelijk racistische invloeden hadden.
De reeks is tevens een beetje een aanklacht tegen huidig president Trump, die destijds in 1989, de jongelingen ter dood wou veroordelen, toen bleek hij dus al een gek te zijn, een gevaarlijk individu, wat eens te meer duidelijk maakt wat voor een misdadiger er nu president van de VS is.
Het verbaasd me zelfs dat hij deze reeks niet heeft verboden.
Maar ik kan iedereen deze serie aanraden, het is onthutsend hoe het rechtssysteem in de staat New York destijds te werk ging, hetzelfde geldt voor de politie.
Kijk en sta zelf verbaasd !!!

Tarkus schreef:
Prachtige mini serie
Miniserie, dat had ik even gemist; ik dacht dat dit een film werd.

Na DuVernay's 13th (2016) (en uiteraard eerder Selma) ben ik hier erg benieuwd naar. In eerstgenoemde werd dit drama al aangehaald, en dit verhaal verdient het volgens mij om wat breder uitgelicht te worden.

Zoveel te zien, zo weinig tijd...

avatar van jacobine_rodijk
Tarkus schreef:
Het verbaasd me zelfs dat hij deze reeks niet heeft verboden.

Hoe zou ie dat willen doen?

avatar van limelight73
Maken ze nou een hele serie om Trump 10 minuten te kunnen bashen??

avatar van MJP10
Het is een intrigerend verhaal die mooi vefilmd is. De personages krijgen allemaal hun deel. Het ene peronage is interessanter dan het ander, maar dat soort niet. De verhoringen van de 'kinderen' is intens; Het deed mijn bloed koken. Het verbaast mij altijd welke grote fouten er worden gemaakt in de rechtbank. Elke misdaad moet een schuldige hebben, koste was het kost.

Een mini-serie die ik in een ruk heb gekeken. 4,5 *

limelight73 schreef:
Maken ze nou een hele serie om Trump 10 minuten te kunnen bashen??

Ik vond het wel typisch dat Trump in kwaad daglicht werd gezet. Er waren veel meer 'bekendheden' die een mening hadden over de zaak, alleen is Trump nu toevallig de president van Amerika.

MJP10 schreef:

In die tijd zelf was Trump echt zeker misschien wel de allergrootste voorvechter om die jongens aan te pakken dus nee, dat is niks kwaad daglicht maar volkomen terecht.

avatar van zoutzak
Inderdaad, Trump vond het nodig om in de vier grootste kranten een paginagrote advertentie te plaatsen en de doodstraf te eisen.

avatar van John Milton
Ik snap ook niet wat daar typisch aan is?

Als ik dit zo lees, moet ik maar even tijd maken: When They See Us op Netflix: pijnlijk en belangrijk - vpro cinema - VPRO

avatar van mikey
ough wat is deze serie een helse rit!

avatar van Dennisj
Hele sterke miniserie. Ook interessant om te zien hoe het nu met die gasten gaat op youtube en dan zie je ook gelijk dat de acteurs goed hun best hebben gedaan om het personage neer te zetten. Zoals de manier van praten en mimiek van Korey Wise. Al vond ik het verhaal van Antron ook sterk wat betreft zijn vader. En dan te bedenken hoe raar het leven kan lopen en dat dit allemaal waargebeurd is.
Aflevering 3 was het minste voor mij omdat de serie even op de rem werd gedrukt of dat ik wat minder had met het verhaal van Santana, maar verder geen zin om minpunten neer te zetten. Een serie die mij aan het denken zet doet het goed. 4,5*

Uitstekende mini-serie over vijf tieners die verdacht worden van een brute verkrachting in Central Park. Een waargebeurd verhaal over onrecht (waarbij het te belachelijk voor woorden is hoe de politie en de aanklagers destijds te werk gingen). De derde aflevering was het sterkst (de terugkeer in de samenleving), maar de vierde aflevering was het meest aangrijpend.

Mooie serie, waar ik nog maar eens zeer kwaad van werd, wat een rotte wereld is dit toch! Zoals iemand zei, gewetenloze klootzakken die op de rug van de zwakkeren, natuurlijk donkere arme mensen, hun eigen ego willen op poetsen. En natuurlijk wou onze racist Trump, toen de doodstraf voor die jongens, zonder ook maar de minste kennis van de zaak!! Als ik hier iemand de doodstraf zou geven, is het de vrouwelijke officier van justitie, die het leven van die vijf jongens en hun familie totaal hebben verpest. Racisme blijft toch een ernstig probleem in Amerika, en bij uitbreiding in de rest van de wereld, zie maar naar de ruk naar rechts en extreem rechts in Europa!!!!

avatar van 3 2 1 cut
lang pee schreef:

Die groei komt ook voort uit het uitspelen tegen elkaar van meerdere groepen. Ik merk dat ik er ook gevoelsmatig mee te maken krijg. Waar ik vroeger, tijdsgebonden, racisme en discriminatie echt scherp veroordeelde bemerk ik nu, verbaasd naar mezelf kijkende, dat ik echt geen trek meer heb om dit soort films/series te gaan bekijken. Ik kom uit de tijd van series als Kunta Kinte, Roots en films als The Color Purple, The Autobiography of Miss Jane Pittman en A Time to Kill . Volledig overtuigd van de gelijkheid van mensen. Stil was ik van deze indrukwekkende series en films. En ik zong en danste mee met Free Nelson Mandela en ik heb gejuicht toen Obama president werd.

Gelijkheid voor de wereldbewoners is een prachtig streven ! En het lag voor het grijpen !!

Maar door de bevrijding en opkomst van bepaalde bevolkingsgroepen de laatste jaren lijken de series, de films, de verhalen in de media steeds meer een golf van wraak-aanvallen te worden. De messen worden daardoor steeds scherper geslepen. En ik heb de laatste jaren steeds meer series en films gezien waar Afro-Amerikanen als geweldige, liefdevolle en respectvolle personen worden neergezet die vaak vernederd en zeer onheus bejegend worden. En ja, dat is zeker zo gebeurd en er zijn schrijnende voorvallen. Maar het gaat steeds meer een cliché worden. Met een zeer negatief bijverschijnsel: het kweekt onbegrip en haat naar elkaar. En dat vooral ook uitgebuit door de media. En waar ik vroeger mensen zag, zie ik nu zwarten en witten.

En ik lees wat reviews over deze film hier en op internet en ik heb er al meteen geen zin meer in. Het wordt toch weer een aanval van twee groepen op elkaar in de reviews. De in gal gedoopte inktpennen druipen alweer van deze scherp geslepen pennen af. Ik vermoed dat de boodschap van deze film een zeer triest verhaal zal vertellen over een aantal jongens die, vanwege hun huidskleur, zeer slecht behandeld zullen zijn. En vanuit de boodschap van deze film zal een andere bevolkingsgroep grotendeels wel veroordeeld worden. En de haat naar elkaar groeit. En haat groeit zoveel gemakkelijker dan liefde, begrip en respect naar en voor elkaar.

En ik had nooit gedacht dat ik één zijde zou gaan kiezen. Maar ik zie de negativiteit bij vrienden, familieleden, collega’s en andere mensen om mij heen groeien. En door dit soort films wordt er weinig begrip meer gekweekt bij mij. Ik weet het nou wel..

Ergens vraag ik mij af of ik dit negatieve/cynische stukje zal posten. Of misschien wordt het verwijderd door een moderator. Het maakt mij niet uit eigenlijk. Ik beleef graag films en series maar deze invalshoeken van vandaag de dag ? Daar ga ik niet meer naar kijken. Ik word er negatief van en dat zou niet de bedoeling moeten zijn. Ik streef absoluut naar gelijkheid maar dat is, voor beide zijdes, de moeilijkste strijd ooit..

Het is vooral volkomen onzin. Want je geeft dus eigenlijk aan wel genoeg van 'die nare verhalen' te hebben omdat het zogenaamd haat kweekt.

Die haat is allang gekweekt, namelijk door de gebeurtenissen zelf.
Uitermate goed om de geschiedenis weer te geven dus en de werkelijk redenen dat er tweespalt in de maatschappij is, want in tegenstelling tot jou en je omgeving die kennelijk ervoor dachten dat alles rozengeur en manenschijn was zijn dit daadwerkelijke gebeurtenissen met een impact die doorgevoeld wordt.

Om dat een beetje af te doen als een soort gejank en 'dat kennen we nou wel' is gewoon uitermate stupide.

Ik word hier zo misselijk van. De flikken die dit flikken gun ik echt het allerslechtste.
Voorbij het allerslechtste is voor Trump zoiets als "Saw" in het kwadraat of de junk in "Se7en" voor 7 jaar.

Overigens de doodstraf voor verkrachting en mishandeling (Trumps idee) Hoe dom hoe onnadenkend kun je zijn,want de volgende echte dader die waarschijnlijk slimmer is zal dan dus de voor hem op dat moment enig levende getuige (zijn slachtoffer) ombrengen, dat maakt dan toch ook niet meer uit.

Vind het gemiddelde wel heel erg hoog overal.

Het is een hele aardige mini-serie die vrij nauwkeurig beschrijft wat er allemaal plaats heeft gevonden, maar het had wel wat rauwer (en bij vlagen coherenter) geschreven mogen worden.
Ook qua vormgeving was eigenlijk alleen de eerste episode wel goed.
Laatste aflevering sleepte te lang door.

avatar van LostCauze
kos schreef:
maar het had wel wat rauwer (en bij vlagen coherenter) geschreven mogen worden.

Helemaal mee eens. Het verhaal zelf is goed genoeg genoeg uitgewerkt voor een dikke voldoende, maar met wat scherper schrijfwerk had het echt een absolute topper kunnen zijn.

Misschien komt het omdat ik deze week ook Chernobyl heb gekeken...

avatar van Kind.of.human
Holy shit. Tijdje terug dat ik een review heb geschreven. Maar deze mini-serie kruipt echt onder je huid.
Ik vond juist de laatste aflevering het sterkste, omdat het ook (vrij uitgebreid) laat zien hoe het de 5e jongen/man vergaan is, terwijl dat degene is dit alleen maar met een van de andere jongens mee ging naar het politiebureau om hem te steunen. Terwijl het lijkt alsof hij de zwaarste tijd in detentie heeft gehad van alle 5, in elk geval lijkt dat de conclusie te moeten zijn als je de 4e aflevering hebt gezien.

Verder is er al veel geschreven bij de andere reacties.

Wat mij betreft een absolute must-see.

avatar van Elchapo
Geweldige serie,aangrijpend en je wordt er pissig van dat zelfs toen bekend werd WIE de dader was de toenmalige officier van justitie vol bleef houden dat de vijf jongens er ook bij betrokken waren geweest❗️❗️❗️❗️❗️Nee,mijn overtuiging dat de doodstraf een vorm van gerechtigheid is neemt deze serie beslist niet weg,maar dit mag alleen worden uitgevoerd wanneer er 200% onomstotelijk vast staat wie de dader(s) is/zijn.en wat trump betreft.......🆘🆘🆘🆘🆘🆘🆘🆘🆘🆘🆘🆘🆘🆘🆘🆘

Een serie die iedereen moet zien. Het is een triomf voor de kunst. In dit geval de filmkunst. Geen gerechtigheid? Dan kan je er altijd nog een mini-serie over maken.

kos schreef:

Bij nader inzien, is het inderdaad wel terecht. I'm sorry, if you were right, I'd agree with you . Ik had trouwens wel verwacht dat hij na de documentaires: The Central Park Five (2012) en When They See Us (2019), zijn excuses in het openbaar zou aanbieden. Maar zelfs dat doet hij niet..Wel via een woordvoerder, alleen dat vind ik niet tellen.

Nee hoor ook dat niet, integendeel>

Twitter

avatar van John Milton
Zou me ook heel erg verbaasd hebben. Trump ontkent even later glashard dingen die hij voor de camera gezegd heeft, die is het stadium van excuses maken zo ver voorbij....

avatar van eRCee
kos schreef:
Vind het gemiddelde wel heel erg hoog overal.

Dat is structureel bij mini-series, worden consequent overschat in mijn ogen.