When They See Us (2019)

Biografie / Drama
296 minuten (miniserie, 4 delen)

geregisseerd door Ava DuVernay
met Michael K. Williams, Vera Farmiga en John Leguizamo

'When They See Us' vertelt het waargebeurde verhaal van vijf donkere tieners uit Harlem. In het voorjaar van 1989 worden Antron McCray, Kevin Richardson, Yusef Salaam, Raymond Santana en Korey Wise als verdachten verhoord en later veroordeeld voor een verkrachting die ze niet hadden gepleegd. Het zal jaren duren voordat ze weer op vrije voeten komen en een schikking weten te treffen.

avatar van Walter S.
De criteria voor toevoegbaarheid waren mij niet bekend. Vandaar dat ik me afvroeg waarom sommige series MM halen. Weer wat geleerd, dankjewel.

avatar van james_cameron
Indrukwekkende vierdelige miniserie die het waargebeurde verhaal uit de doeken doet van de Central Park Five; een groepje willekeurige jongeren die in 1989 verdacht werden van een verkrachtingszaak en vervolgens zonder enig bewijs achter de tralies verdwenen. Je moet je even door de stereotype blanke personages worstelen die de eerste twee afleveringen bevolken, maar dan heb je ook wel wat. Prachtig gespeeld en mooi in elkaar gezet, met een overtuigend tijdsbeeld en fraai diffuus camerawerk. Meeslepend verteld en hier en daar behoorlijk aangrijpend.

avatar van Pomodorini
Zeer indrukwekkende mini serie. Vooral de derde en de vierde aflevering waren ijzersterk. In heel de serie wordt goed geacteerd maar de rol van Korey Wise sprong er voor mij echt uit. Het camerawerk ziet er goed uit en is afwisselend. Ik heb zelf nog nooit gehoord van de New York jogger case waardoor het voor mij nog intenser werd.

Echt een aanrader 4.5*

avatar van Ajax&Litmanen1
Sterk en confronterend. In een paar dagen gekeken en het is in mijn hoofd blijven hangen. Want wat faalt het rechtssysteem hier hard zeg. Racistische motieven zijn hier zeker aanwezig, wat zo'n verhaal gewoon heel naargeestig maakt. Een falend systeem is al erg genoeg, maar helemaal als er ook andere dingen mee speelden. Vijf onschuldige levens werden verwoest doordat er gewoon schuldigen moesten komen en pas nadat de daadwerkelijke dader ging praten kwam er voor de jongens gerechtigheid. Dit pijnlijke verhaal komt goed tot zijn recht in een mini-serie, want er wordt ruim de tijd genomen om het moment zelf en alles wat daarna kwam aan de kijker te tonen.

Rauw en zonder genade. De verhoren, de mishandelingen in de gevangenis en de terugkeer terug in de maatschappij waar ze als een paria werden behandeld zijn bepaald geen zachte kost om naar te kijken. De acteurs die de jongens spelen doen hun werk voortreffelijk en brengen de emoties naar ons als kijker goed over. En ook al kwam er gerechtigheid, die jongens blijven voor het leven getekend. Alleen al om de jaren die ze nooit meer terug zullen krijgen. Goed dat dit bij de grote massa nog eens onder de aandacht is gebracht.

Verpletterend en aangrijpend drama. Soms bikkelhard en vooral enorm conftonterend en die zeker tegen het zere been zal aanschoppen van de amerikaanse justitie. Ookal was dit voorval lang terug in 1989. Door de lange speelduur weet de film alle hoofdpersonages goed uit te diepen zodat je intensief meeleeft met deze karakters."When they see us" had bijna mijn volgende 5* film geweest ware het niet dat mevrouwtje Oprah het helaas noodzakelijk vond om nadrukkelijk haar anti Trump missie heel duidelijk in beeld te brengen meerdere keren. Terwijl de zittende president toen niet een keer is genoemd ....jammer...4.5*

avatar van John Milton
Was erg heftig om dit in een avond te kijken. Fijne verdieping op DuVernays eerdere docu 13th (2016), die ook al zo de moeite was. When They See Us is een drama miniserie en geen documentaire trouwens, maar fictie is het evenmin.

Een must see, wat mij betreft. Al is het zware kost en had ik achteraf beter kunnen luisteren naar de maker en pauzes nemen tussen de narigheid door.

avatar van mjk87
Niet heel geweldig. Uiteraard een verhaal dat verteld moet worden, maar soms aan de lange kant terwijl geen van de personages lange tijd echt uitgewerkt werd, dus het bleef allemaal wat afstandelijk. Aparte minserie ook wel wat betreft opbouw de eerste twee afleveringen zijn nog redelijk opeenvolgend met de aanlop in deel 1 en de rechtszaak in deel 2. Maar deel 3 volgt enkele personages jaren later en het vierde deel is haast een aparte film en is puur en alleen gericht op Korey Wise. Dat laatste deel zit vol met clichés - ongetwijfeld waar, maar storend- maar is ook wel het beste deel, vooral door de sterke vertolking van Jerome als ouder wordende Wise.

Wel was het prettig dat het racistische motief nauwelijks genoemd werd. De vijf jongens zijn eerst en vooral vijf slachtoffers, ongetwijfeld met een verhaal dat door de aanklager geloofwaardiger is te maken omdat de vijf zwart zijn, maar die link wordt nergens bewust gelegd en dat is verfrissend en maakt de film op dat punt een stuk beter. Maar de echte reden erachter, toch interessant, wordt weer niet getoond. Tunnelvisie? De wil om te scoren? DuVernay kiest uiteindelijk voor de slachtoffers, maar dat is feitelijk 5 keer hetzelfde verhaal en voor mij gewoonweg minder interessant. Dat maakt niet dat deze miniserie slecht is, maar uiteindelijk wel te lang voor mij. Vooral omdat het visueel allemaal wel erg goedkoop oogt, met veel visueel kale en saaie scènes binnenskamers. 2,0*.

avatar van AC1
AC1
Ik geef een 7/10 want ik leefde echt wel mee met de 'Central Park Five', die overigens behoorlijk 'naturel' overkomen (een beetje in tegenstelling met de advocate van de tegenpartij). Verder een knappe rol van Michael K. Williams, bekend van The WIre. De serie maakt indruk en het onrecht raakt je. Missie geslaagd!

avatar van IH88
When They See Us

Geweldige miniserie van Ava DuVernay. When They See Us laat zien dat als DuVernay echt een project uitkiest dat nauw aan haar hart ligt, er hele mooie dingen kunnen ontstaan. When They See Us is een kwaadmakende, trieste, spannende en schrijnende serie over vijf jongens die terecht komen in de gerechtelijke molen. Onschuldig, minderjarig, bang en onwetend, maar dat weerhoudt het Amerikaanse justitiële apparaat er niet van om ze toch te berechten.

Bekentenissen zijn onder druk afgelegd, er is geen bewijs, het slachtoffer kan zich niets meer herinneren en de jongens leggen tegenstrijdige verklaringen af, maar toch worden ze schuldig bevonden. De derde en vierde aflevering laat zien wat de jongens (nu mannen) allemaal hebben verloren, en dat hun levens voorgoed veranderd zijn. Gelukkig zijn hun levens niet compleet verwoest, zo laat het einde zien, en dat zelfs deze mannen hun leven weer een goede richting op hebben weten te sturen is een hoopvol en een krachtig signaal. En een dikke middelvinger naar het corrupte, racistische en falende Amerikaanse rechtssysteem. Een rechtssysteem waar helaas nog steeds geen spoortje van verbetering in te bespeuren valt.

avatar van mauzst
Heftig en nog heftiger door het interview met Oprah met de 5 na afloop. Miljoenen rijker maar geestelijk verwoest.

avatar van jipt
Deel 1: 4*
Deel 2: 3,5*
Deel 3: 2,5*/2*
Deel 4: 3,5*/3*

Prima serie met enkele aangrijpende momenten die wel erg overdreven dik zijn aangezet. Begint sterk, maar wordt daarna wat minder. 3,5*/3*

Als je deze niet voelt, ik weet niet, maar dan klopt er iets niet.
Heftig verhaal en ook nog eens in de juiste stappen uitgebeeld. 5*

avatar van FillumGek
Indrukwekkende miniserie waarin een vijftal zwarte jongeren jarenlang onschuldig achter de tralies verdwenen omdat ze op de verkeerde tijd en de verkeerde plaats waren. Het is werkelijk ongelofelijk om te zien hoe de politie te werk is gegaan destijds. Het deed me regelmatig aan een South Park aflevering denken, zo onwetend, blind en dom werd er gehandeld. Alleen in South Park kan ik er goed om lachen, maar wetende dat hier onschuldige levens verwoest gaan worden maakt me alleen maar kwaad. En dan komt Trump ook nog even in beeld die om de doodstraf schreeuwt. Tot op de dag van vandaag wil hij niet toegeven dat de politie fout zat. De mensen worden met deze release nog maar weer eens herinnerd aan wat voor een clown het is.

Het vijftal wordt uitstekend vertolkt, waarbij de kindacteurs nog wat beter zijn dan hun volwassen evenbeeld. Vooral Jerome steekt er bovenuit die als enige zowel de kind- als volwassen variant mocht spelen. Daarmee is hij voor mij het gezicht van de serie. Verder wat bekende bijrolletjes van onder andere Farmiga, Jackson, Sadler en natuurlijk Famke Janssen.

Zo'n miniserie leent zich bij uitstek voor dit soort waargebeurde zaken omdat er veel tijd genomen kan worden om de boel te belichten. Ik vond, ook mede door de kind-acteurs, de jeugdjaren het boeiendste, het zal je maar overkomen op zo'n jonge leeftijd, jarenlang onschuldig worden veroordeeld terwijl je nog zo jong bent dat je nog afhankelijk bent van de moeder. De laatste aflevering was net iets te lang met de waanbeelden van Korey, maar de verwachte finale is wel bevredigend. Eigenlijk is hier heel weinig mis mee, alleen wist het net geen gevoelige snaar te raken om hem een topscore te geven. Die schadevergoeding is wel lekker trouwens, al weegt dat niet op tegen de jaren die hen zijn afgenomen natuurlijk.

avatar van N00dles
Ik ben er niet heel erg van onder de indruk eigenlijk. Het is op zich wel aardig gefilmd en goed geacteerd, maar teveel style over substance. DuVernay kiest ervoor bepaalde sleutelscènes dik aan te zetten met slowmotion, symboliek en dramatisch aangezette muziek, in plaats van rauwe, harde werkelijkheid. Ook de gebruikte filmtechniek (zeer veel close-up en medium shots met een 'shallow depth of field') vond ik storend: scherp gesteld op de persoon in beeld, maar voor- en achtergrond onscherp.
Deel 1 en 2 vond ik wel interessant qua hoe het allemaal tot een veroordeling heeft kunnen leiden, maar deel 4 was dan weer te zweverig en ging te lang door met die isolatie van Korey en zijn hallucinaties en flashbacks/dromen.

Opvallend was trouwens hoe vaak de naam Trump viel en hoe passief-agressief kritisch de serie zich uitlaat over de advertentie van Trump destijds waarin hij opriep tot de doodstraf voor de daders. Weliswaar een opportunistische advertentie van een conservatieve zakenman, maar anno nu hooguit "relevant" omdat Trump nu toevallig president is, waardoor Ava DuVernay geen kans onbenut laat om hem daarop aan te vallen. Ik ben zeker niet pro-Trump, maar om die advertentie met de kennis van nu te veroordelen vind ik te makkelijk. Het was immers voor Trump (laat staan de buitenwereld) toen nog niet duidelijk dat de vijf onterecht waren veroordeeld.

De politiek-activistische agenda van DuVernay schijnt wel vaker door in haar werk; net als Selma -een biopic over Martin Luther King- is ook dit weer een onderwerp waarin ze institutioneel racisme ten overvloede kan aankaarten. Hoeveel onrecht de Central Park Five ook is aangedaan, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat DuVernay maar wat graag dramt over het Grote Kwaad dat institutioneel racisme heet.

Toch vind ik het wel een interessante kijkervaring vanwege de enorme clusterfuck die ontstaan is door de foutieve veroordeling van de vijf. Dat er iets goed mis is met het Amerikaanse rechtssysteem is wel duidelijk. Niet alleen de manier van verhoren (hoewel de controversiële ondervraagmethode Reid inmiddels niet meer is toegestaan, volgens mij), maar ook het kromme gegeven dat, om voor vroegtijdige vrijlating in aanmerking te komen, je expliciet verantwoordelijkheid moet nemen voor je 'misdaad', iets wat voor een onschuldig veroordeelde natuurlijk een onmogelijk dilemma vormt.
Voor wie geïnteresseerd is in een soortgelijke justitiële clusterfuck, raad ik de documentaire Making a Murderer aan.

avatar van Nicolage Rico
Eerste aflevering gezien. Ziet er filmisch prima uit. Verschrikkelijk natuurlijk dat, als het verhaal klopt (en daar ga ik vanuit), de jongens onterecht worden gestraft.

Helaas speelt DuVernay wel errug in op het sentiment; alles is behoorlijk zwart/wit (no pun intended); de witte mensen zijn heksen en sadisten (vast met een kern van waarheid in dit geval) en de donkere jongens zijn liever dan een baby Alpaca. Ik had het graag wat rauwer gezien, iets geloofwaardiger.

Daardoor word ik niet meegesleept door het verhaal en de tragedie. Hopelijk komt daar nog verandering in.

avatar van Hannie-jetje
Aangrijpend verhaal !! indrukwekkende mini serie die gezien moet worden is mijn mening