Anthropocene: The Human Epoch (2018)

Canada
Documentaire

geregisseerd door Edward Burtynsky, Jennifer Baichwal en Nicholas de Pencier
met de stem van Alicia Vikander

Drie filmmakers maken een reis over zes continenten naar twintig landen, om er de impact te meten die de mens uitoefent op de planeet. Zo onderzoeken ze het Antropoceen, het huidige geologische tijdperk waarin de mens een enorme invloed heeft op de natuur.

avatar van John Milton
Pfff. Ik word er behoorlijk naar van, maar ik wil het wel zien.

avatar van zoutzak
Waar in een klassieker als Koyanisqatsi de beelden van commentaar wordt voorzien door de klanken van Philip Glass, zo kent Anthropocene meer narratief, zei het beperkt tot de voice-over van Alicia Vikander die het argument voor het antropoceen maakt. De atmosferische muziek maakt de film tot een meditatieve ervaring.
Kortom, geslaagd Canadees project dat op blu-ray ongetwijfeld het best tot zijn recht komt.

Veel mooie beelden van vooral door de mens gecreeerde landschappen die in vogelperspectief
op vele plekken van de aarde een totaal ander aanzien hebben gekregen. Maar ook bepaald
deprimerend, gelet op de destructieve grootschaligheid.