A Portuguesa (2018)

Portugal
Drama / Historisch

geregisseerd door Rita Azevedo Gomes
met Clara Riedenstein, Marcello Urgeghe en Rita Durão

Zijn thuis is in oorlog, die van haar in Portugal. Toch is de jonge pasgetrouwde vrouw van de landheer Von Ketten vastbesloten om van het ongastvrije kasteel in Noord-Italië haar nieuwe thuis te maken. Als hij naar de frontlinie vertrekt, besluit ze, ondanks zijn poging haar terug naar haar ouders te sturen, te blijven. Gedurende de elf volgende jaren blijft ze bij haar beslissing, al lijkt haar verblijf voor familie en vrienden meer van een eenzaam en triest bestaan weg te hebben. Doch bouwt ze hier een eigen leven op.

avatar van Ferdydurke
Een absolute voltreffer, deze verfilming van Robert Musil's novelle Die Portugiesin uit 1924.  De setting is zestiende-eeuws Noord-Italië, het bergachtige grensgebied tussen Noord- en Zuid-Europa, het kasteel van de landheer Von Ketten. Die omgeving is ruim voldoende voor Azevedo Gomes om daar een filmisch paradijs van te maken, waarin het ene na het andere fraaie tableau zich ontrolt, als even zovele zestiende-eeuwse schilderijen, inderdaad. Bijzonder sterk is het gebruik van licht en kleur, werkelijk bij wijlen een explosie van schoonheid veroorzakend, waarbij de roodharige pracht van Clara Riedenstein ook bepaald niet tegenwerkt.

En net als vaak die schilderijen, suggereren de tableaus van Gomes een al of niet verborgen, symbolische inhoud. Waarmee Gomes recht doet aan Musil's novelle, waarin je een beschrijving kan zien van tegelijkertijd een liefdesgeschiedenis, en een confrontatie, tussen twee werelden.

In vergelijking met die novelle verlegt Gomes het perspectief wat meer naar de Portugese, maar weet de balans te behouden, en laat de twee werelden in een schitterende badscène voor een moment samenvloeien.

Opmerkelijk is de toevoeging van Ingrid Caven, die af en toe als een soort éénpersoons-koortje zich in het beeld voegt, niet echt gekleed volgens de zestiende-eeuwse mode, met een smartelijk melancholisch liefdeslied.