Wu Ming Zhi Bei (2018)

China
Komedie / Misdaad

geregisseerd door Xiaozhi Rao
met Jianbin Chen, Suxi Ren en Binlong Pan

Twee kleine criminelen overvallen een telefoonwinkeltje. Ze gaan aan de haal met een kleine buit en verschuilen zich in het huis van een gehandicapt meisje. Zij is echter niet onder de indruk van de twee en vraagt hen een einde te maken aan haar leven. Ondertussen is de overval groot nieuws en zit de politie het tweetal op de hielen.

Erg fijn.

Een leuke mix van comedy, misdaad en drama. Het is een film die niet zo heel makkelijk in z'n kaarten laat kijken, omdat de personages redelijk lang mysterieus blijven en er nogal wat verschillende plotjes tegelijkertijd lopen.

Maar da's dan ook de appeal van een film als deze. Het is een film die wil ontsnappen aan pure voorspelbaarheid, en daar best goed in slaagt. Wanneer alles samenkomt voelt het meteen weer een stuk vertrouwder aan, maar in dat laatste half uur zitten dan weer een paar scenes die ervoor zorgen dat de film wat meer dramatisch gewicht krijgt.

Wat meer van zulke scenes en de film had makkelijk nog een halfje hoger kunnen scoren, maar Xiaozhi Rao toont zich een erg competent regisseur, iemand waar ik graag meer van zou willen zien. A Cool Fish is een filmpje zonder zwakke punten, met veel vaart en vol leuke ideeën. Eentje die best wat meer aandacht verdient.