Fyre Fraud (2019)

Documentaire

geregisseerd door Jenner Furst en Julia Willoughby Nason
met Billy McFarland, Ja Rule en Bella Hadid

Fyre Fraud is een documentaire over een mislukt muziekfestival dat een internethype is geworden. Het Fyre Festival legde tevens de grenzen bloot van sociale media. Marketing voor het muziekevenement ging viraal met de hulp van rapper Ja Rule, Instagram-sterren en modellen, maar werd een epische mislukking met duizenden mensen die vast zaten op een eiland in de Bahama's. Met een exclusief interview met Billy McFarland, de veroordeelde oplichter achter het festival.

avatar van Ste*
Een wat andere invalshoek dan de Netflix-documentaire, meer gericht op de social media-kant en MacFarland zelf, en ook net wat minder fijn om te kijken doordat het wat rommeliger in elkaar zit.

Op zich vond ik het ook weinig meerwaarde hebben dat MacFarland zelf aan het woord komt. Erg veel zinnigs komt er niet uit, al is het op zich wel mooi om zijn ongemakkelijkheid te zien.

Blijft alsnog best de moeite waard omdat dit gewoon een heel juicy verhaal is natuurlijk. Maar wil je maar één van de twee documentaires kijken, kijk dan die van Netflix.

avatar van kleez
Tja waar moet ik beginnen? Zoals bovenstaand al beschreef is het wat rommelig. Gelukkig had ik de Netflix docu gezien en in deze docu word eigenlijk niks nieuws verteld.

De vooroordelen over de millenials irriteer ik me mateloos aan. Net of dat elke millenial de hele dag achter Instagram zit asjeblieft zeg. Je zou het woord millenial moeten vervangen door Marokkanen en het land is te klein...

En op t einde word opeens het Witte Huis (lees: Donald Trump) erbij gehaald. Nee ik ben geen fan van Trump maar dit slaat werkelijk álles.