Les Misérables (2018)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Historisch
372 minuten (miniserie, 6 delen)

geregisseerd door Tom Shankland
met Dominic West, David Oyelowo en Lily Collins

Jean Valjean heeft 19 jaar in een strafkamp gezeten om het stelen van een brood, met strafverlenging vanwege diverse vluchtpogingen. Na zijn vrijlating in 1815 ontmoet hij Bisschop Myriel. De man bekeert zich en stelt zichzelf ten doel een moreel goed mens te worden. Hij besluit opnieuw te beginnen en zijn verleden als Jean Valjean achter zich te laten. Onder de naam Madeleine werkt hij zich maatschappelijk op en brengt het zelfs tot fabrikant en dorpsburgemeester.

avatar van BlueJudaskiss
In tegenstelling tot veel anderen hier heb ik nooit wat tegen de musical gehad - mooie liedjes en goeie cast, ja óók Russel Crowe. Het probleem van die film (en waarschijnlijk alle anderen ook) dat die met zevenmijlslaarzen door het boek heen moest: met 372 minuten heb je toch net wat meer de tijd.

Leuk ook om te zien dat een aantal scenes hier precies in beeld kwamen zoals ik me ze had voorgesteld toen ik het boek las.

Waar ik moeilijk aan kon wennen was de aanwezigheid van mensen met een donkere huidskleur in een verhaal waar die mensen nog slaven waren. Het past natuurlijk gigantisch bij onze huidige tijdsgeest en op de acteerkwaliteiten van de acteurs (en figuranten) is niets aan te merken, maar het is voor mij hetzelfde als dat ik iemand een modern horloge had zien dragen: het klopt historisch gezien niet. Verbeter me trouwens gerust als ik het mis heb.

Leukste rol vond ik die van David Bradley als Gillenormand, een personage dat me in het boek totaal ontgaan is. Bradley doet waar hij goed in is: de oude gemene zeikerd spelen met een heel klein hartje. In de laatste aflevering heeft hij een prachtige ontroerende scene tegenover Josh O'Connor (als Marius, die ik in de verfilming toch beter uit de verf vond komen toen die gespeeld werd door Eddie Redmayne).

Jean Valjean en Cosette: fantastisch gespeeld door Dominic West en Ellie Bamber, maar net als in het boek worden ze saaier naarmate het verhaal verder gaat. Ik heb ook nooit helemaal de obsessie van Javert naar Valjean toe begrepen: in deze serie wordt het beter uitgelegd dan in de vorige film, maar het blijft een van de meest vergezochte conflicten die ik ken. En nog steeds zie ik geen onderling verschil tussen de opstandige studenten.

Prachtige opnames in volgens mij Gent van het Parijs van die tijd, met een aantal schitterend uitgelichte shots. Sommige sets - het cafe van de studenten, het hotel van de Thenardiers - vond ik ook ontzettend mooi.

Nu even een 3,5*, kan misschien nog een keer een half puntje omhoog.