Konets Vechnosti (1987)

Sovjet-Unie
Sciencefiction

geregisseerd door Andrei Yermash
met Oleg Vavilov, Vera Sotnikova en Georgi Zhzhyonov

In de toekomst leeft een deel van de mensheid buiten de tijd, in de Eeuwigheid. Oud worden en sterven doet men nog steeds, maar vanuit die Eeuwigheid kan men door de tijd heen reizen en de geschiedenis manipuleren. De Eeuwigheid is een strikt hiërarchisch bolwerk vol mannen, waarin elk persoonlijk verlangen moet wijken voor ‘de zaak’. Wanneer techneut Andrew Harlan tegen de regels in verliefd wordt op een vrouw, verstopt hij haar in de ‘verborgen eeuwen’ en om zijn superieuren dwars te zitten, saboteert hij een project dat grote gevolgen heeft voor het voortbestaan van de Eeuwigheid.