Walking on Water (2018)

Italië / Verenigde Staten / Duitsland / Verenigde Arabische Emiraten
Documentaire / Drama

geregisseerd door Andrey Paounov
met Christo en Vladimir Yavachev

Sinds de dood van zijn echtgenote en artistiek partner Jeanne-Claude heeft kunstenaar en architect Christo geen grote projecten meer ondernomen. Maar in 2016 krijgt hij de kans om een ambitieus kunstwerk, waar hij en Jeanne-Claude al sinds 1970 mee bezig waren, te verwezenlijken: "The Floating Piers". Deze film volgt Christo en zijn team, onder leiding van Vladimir Yavachev, tijdens de voorbereidingen, de aanleg, de onthulling en de openstelling van dit gigantische project waarin ze worstelen met bureaucratie, incompetentie, verschillen in inzicht en spelingen der natuur.

• Vanaf 23 mei in de bioscoop

Vanaf 23 mei in de bioscoop (Cinema Delicatessen)

avatar van mrklm
45 jaar nadat hij het project bedacht met zijn inmiddels overleden partner Jeanne-Claude, mag kunstenaar Christo eindelijk 'The Floating Piers' zestien dagen tentoonstellen op Lake Iseo, in de buurt van het Italiaanse Brescia. Zijn publiek draagt Christo op handen, mede omdat er lange tijd niets van hem was vernomen, maar hij blijkt veeleisend, recalcitrant en soms ronduit opvliegend te zijn. Maar hij zal zijn temperament moeten beheersen om te voorkomen dat incompetente bureaucraten en onvoorziene omstandigheden zijn droom in gevaar brengen.

Zelf had ik nog nooit van Christo gehoord, maar dat was geen enkel bezwaar bij het zien van deze openhartige, vaak fascinerende documentaire die veel weg heeft van Lost In La Mancha, de documentaire over de noodlottige problemen die Terry Gilliam verhinderden om zijn grote droom te verwezenlijken. Deze film geeft je als kijker inzicht in de frustratie die kan ontstaan wanneer een kunstenaar zijn artistieke visie, zijn creatie in ieder geval deels uit handen moet geven aan derden. Een aanrader, ook als je weinig kennis van kunst meent te hebben.