Memory: The Origins of Alien (2019)

Documentaire

geregisseerd door Alexandre O. Philippe
met Clarke Wolfe, Mickey Faerch en Linda Rich

Documentaire die het verhaal vertelt achter het scenario van Ridley Scotts "Alien". Ideeën en inspiratie werden onder meer uit Griekse en Egyptische mythologieën gehaald evenals uit stripboeken, sciencefictionfilms, kunstwerken van Francis Bacon en uit het oeuvre van H.P. Lovecraft, Dan O'Bannon en H.R. Giger. Maar ook het collectieve onderbewustzijn was van groot belang.

Her en der wat irritante uitstapjes (iets te veel Joseph Cambell-lingo en feministische appropriatie), maar verder boeiender dan verwacht. Veel imdb'ers doen net alsof de tweede helft alleen onzinnig feministisch praat behelst en geven dan een 1 als score; dat is overdreven en onterecht. De chestbuster scene komt na het eerste uur pas uitvoerig aan bod en bevat veel smeuïge details. Viel mij op dat het weer tijd wordt voor een herziening van Ridley's meesterwerk. Bij voorkeur op het grote scherm!