Agatha and the Truth of Murder (2018)

Verenigd Koninkrijk
Misdaad / Mystery

geregisseerd door Terry Loane
met Ruth Bradley, Pippa Haywood en Tim McInnerny

Het is het jaar 1926. De peetdochter van Florence Nightingale wordt dood aangetroffen in een trein en blijkt vermoord te zijn. Tijdens het onderzoek wordt er echter niemand voor de moord opgepakt. Schrijfster Agatha Christie, die op dat moment niet de inspiratie heeft om een nieuw verhaal te schrijven, besluit de moord te onderzoeken.

avatar van nadrin
Altijd weer tof een nieuwe Christie. Ook al is het niet geschreven door haar. Lees ook graag de S. Hannah boeken.

avatar van missl
Prima whodunnit al is het wat ver gezocht. Ik vind op de een of andere manier al deze soort films op elkaar lijken.

avatar van joolstein
Twee mysteries uit de jaren twintig vormen de basis van deze Britse televisiefilm. Het eerst mysterie was de verdwijning van misdaadschrijfster Agatha Christie die in 1926 elf dagen spoorloos was. ze lag in scheiding met haar echtgenoot, leed aan een writer’s block en had het zwaar in de mannen gedomineerde auteurswereld. Het tweede mysterie is dat van Florence Nightingale Shore, petekind van de beroemde Florence Nightingale, die in de trein wordt vermoord. De film is dus een soort mix tussen het echte leven en fictieve elementen.

Het mysterie dat Agatha Christie onderzoekt, (onder het werkelijke pseudoniem ‘Mary Westmacott’) voelt aan als één van haar verhalen, misschien ook enigszins geholpen door de manier waarop de tijdsperiode wordt vastgelegd. Het flink aantal verdachten die ze verzamelt in het landhuis, elk met hun eigen motieven, worden sterk gespeeld Ook erg leuk was dat Christie zich algauw realiseert dat echte mysteries toch een beetje anders zijn. Het is dan ook Ruth Bradley die met charme en overtuiging Agatha Christie weet neer te zetten. Wie goed oplet ziet trouwens titels van boeken voorbijkomen en ook andere verwijzingen naar gebeurtenissen en situaties.

Fans van Britse detectives in het algemeen en Agatha Christie in het bijzonder kunnen zich zeker anderhalf uur prima vermaken met deze zeer aangename tv-film.