The Coldest Game (2019)

Polen
Thriller / Drama

geregisseerd door Lukasz Kosmicki
met Bill Pullman, Lotte Verbeek en Nicholas Farrell

Oktober 1962, op het hoogtepunt van de Cubaanse crisis. CIA-agenten dwingen Joshua Mansky, een wiskundig genie en voormalig schaak wonderkind, uit zijn pensioen omdat hij de enige is die de ernstig zieke Amerikaanse speler in een schaaktoernooi kan vervangen tegen de Sovjet-kampioen Gavrylow in Warschau. De Russen gebruiken elke truc in het boek om Mansky af te leiden nadat hij de eerste wedstrijd wint, ondanks dat hij stomdronken was. Het toernooi blijkt een dekmantel te zijn voor het verzamelen van informatie van een informant, een Sovjet officier met de codenaam Gift. Alleen hij kan bevestigen of de Russen werkelijk kernkoppen hebben gestationeerd in Cuba.

William Hurt broke his leg, while filming this movie. The injury was so bad, that he had to be replaced by actor, Bill Pullman for the remainder of the shoot.

IMDb Trivia

avatar van cor1946
Ben benieuwd heb het niet zo op de films van Netflix. De series zijn beter.

Matige film waarin een professor gevraagd wordt in te vallen bij een belangrijk schaaktoernooi. De film speelt zich af tijdens het hoogtepunt van de koude oorlog. Het begint allemaal best goed, maar het plot met de nodige wendingen en de personages wisten me niet echt te boeien. Spannend wil deze spionage-thriller ook nergens worden. Bill Pullman is prima gecast.

avatar van Left4Dead
Tja Bill Pullman, daar hebben we zeker zin in. Het verhaal trekt me ook wel, alleen............ het is een Netflix productie. Die heb ik niet hoog meer tegenwoordig. Hier moet ik toch nog over nadenken. Misschien toch maar een kans geven?

Vond dit wel een redelijk goede film die zich afspeelt tijdens de Cuba crisis.
Goede cast met vooral Bill Pullman in goede doen.
Wel een duistere film, het Warschau uit begin jaren '60 ziet er grijs en luguber uit, maar geeft de tijdsgeest van toen wel goed weer.
De film is misschien wat traag, maar mij kon hij toch boeien.

William Hurt vind ik ook veel geschikter voor deze rol. Een mysterieuze weirdo. Ik ben begonnen aan deze film maar het kan mij niet boeien.

Left4Dead schreef:

Helemaal eens..De series zijn vele malen beter vaak..Kijk zelden meer een film.

Goede cast, slow movie, geeft goed beeld van de Cuba crisis vanaf ijzeren gordijn/ cold war zijde weer, geloofwaardig! (Imho)

avatar van hvdriel
Fascinerend om af en toe een echt hele slechte film te zien. Aan deze film deugt werkelijk helemaal niets:
- acteren is tenenkrommend
- het verhaal zwabbert alle kanten op en is soms onnavolgbaar
- zelden zo'n miskleun sound track gehoord
- personages zijn van bordkarton en karikaturaal

Goh, deze film zet alle andere films die ik zie in een ander daglicht. Ze kunnen weleens mislukt zijn, maar slecht? Ik ga zuinig worden op dit woord.

Of zou de hele film een parodie zijn op het medium film?

hvdriel schreef:
- acteren is tenenkrommend
- het verhaal zwabbert alle kanten op en is soms onnavolgbaar
- zelden zo'n miskleun sound track gehoord
- personages zijn van bordkarton en karikaturaal

Of zou de hele film een parodie zijn op het medium film?

Misschien moet je de film herzien om hem op waarde te kunnen schatten?

Toch een vermakelijke film. Die cuba crisis had kwalijke gevolgen kunnen hebben voor ons leven. De spanning en opbouw naar de climax vond ik wat mager. Bill Pulman is een klasse acteur. Eerst als een volslagen debiel spelend in ruthless people vervolgens als president in 4th July en nu als drank verslaafde proffessor. 2,5 points

avatar van hvdriel
Nee toch? Ik was al zo blij dat-ie was afgelopen

Misschien moet je de film herzien om hem op waarde te kunnen schatten?

avatar van blurp194
Vreemde boel.

De film begint erg, erg veelbelovend - een mysterieus verhaal tijdens een ouderwetse schaakwedstrijd, hoe mooi kan je het verzinnen. Maar het niet-lineaire narratief kan niet verhullen dat het verhaal op niets trekt, en na een halfuurtje begint dat steeds meer te storen. Onmogelijk ook om er nog goed bij te blijven, maar anders zou je verwacht ik al gauw over de plotholes struikelen. Maar wellicht moet ik de film eerst, oops, herzien voordat ik dat mag zeggen. Mwah. Dan ga ik liever nog eens naar Pawn Sacrifice (2014) kijken - echt een heel veel betere film, waar deze toch wel een klein tikje jatwerk van in zich heeft.

De mooie Lotte Verbeek heeft een veel te klein rolletje, ook dat vond ik wat teleurstellend. Pullman vond ik daarentegen eigenlijk best goed in zijn rol.

avatar van Elchapo
En het begon zo veelbelovend.............en na pakweg drie kwartier vonden mijn ogen het welletjes en gingen dichtik heb niet veel meer gemist daar ben ik van overtuigd.......2 stars.

avatar van Aapje81
Tegenvaller.

Als liefhebber van de schaaksport kijk ik graag naar films waarin het schaken op wat voor manier dan ook langs komt. Vaak is de uitwerking hiervan nogal pijnlijk om naar te kijken en dat is hier zeker het geval. Zelden een dergelijk onrealistische weergave van schaakpartijen gezien. Na pakweg de tweede ronde van het evenement kon ik de film daardoor niet meer serieus nemen en werd ook het scenario steeds stompzinniger.

Pullman en onze eigen Lotte Verbeek doen hun best maar slecht materiaal blijft slecht materiaal. Het scenario komt geen moment uit de verf is nergens geloofwaardig en wordt alleen maar slechter met elke minuut die voorbij gaat.

Door het redelijke eerste half uur krijgt deze film niet de laagste score.

Bijzonder matig.

avatar van Grindhouse62
scorsese schreef:
Mee eens. Een matige spionage thriller.