Escape at Dannemora (2018)

440 minuten (miniserie, 7 delen)

geregisseerd door Ben Stiller
met Benicio Del Toro, Patricia Arquette en Paul Dano

"Escape at Dannemora" vertelt het waargebeurde verhaal van een gevangenisuitbraak in het noorden van New York in de zomer van 2015. De veroordeelde moordenaar Richard Matt (Benicio del Toro) en medegevangene David Sweat (Paul Dano) hebben beide een seksuele relatie met de getrouwde gevangenisbewaarder Tilly Mitchell (Patricia Arquette). Met de hulp van Tilly weten ze te ontsnappen. Wat volgt is een massale jacht op de twee moordenaars.

Prachtige miniserie waarin twee gevangenen een gevangenisuitbraak plannen met behulp van een medewerker van de gevangenis. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal en wellicht niet bijster origineel, maar zelden zo gedetailleerd gezien. Goed uitgewerkte personages in een driehoeksverhouding. Spannend en meeslepend. Redelijk rauw in beeld gebracht met ook een flink aantal mooie shots (zoals het trackingshot aan het begin van de 5de aflevering). De 6de aflevering over het verleden van de drie hoofdpersonages is goed geplaatst binnen het geheel. Sterk acteerwerk van de drie hoofdrolspelers en voor Ben Stiller als regisseur zeker een change of pace te noemen die bijzonder goed uitpakt.

avatar van Fisico
Erg benieuwd naar deze reeks. Al veel positieve dingen over gehoord. Recorder stapelt de afleveringen op. Binnenkort toch eens aan beginnen nu Canvas de reeks uitzendt!

Uitstekende miniserie met een formidabel goed spelende hoofdcast.
Gebaseerd op ware feiten, is dit een zeer boeiende reeks, een beetje Prison Break in real life
Vooral de drie hoofdrolspelers spelen de pannen van het dak !!!
Miniserie in 7 delen, die zo vlot wegkijkt dat ze voorbij is zonder dat je het beseft.

avatar van Esteban
Origineel is het overigens een 8-delige serie. Showtime heeft deze bij uitzending verknipt zodat het beter in hun uitzendschema zou passen. CANVAS (en vermoedelijk alle niet US-zenders) heeft 8 afleveringen uitgezonden, zoals Stiller het ook bedoelde.

PS: Wie op CANVAS kijkt / opneemt, vergeet de dubbele uitzending komende woensdag niet te programmeren. De uitzending van de finale episodes was zodanig uitgelopen, dat de episodes er niet helemaal op stonden. Heruitzending deze woensdag dus.

Escape at Dannemora (2018) - TvMeter.nl

avatar van Walter S.
Dat lees ik nu pas. Missen we de ontknoping dus. Vond het trouwens wel erg traag, vooral de eerste 5 afleveringen. Daarna gaat het tempo wel iets omhoog.

avatar van Fisico
pff, idem en hierdoor dus ook het slot gemist. Het ergste is dat ik dat blijkbaar toch had opgenomen, maar ik dacht dat het een herhaling was ...
Hoeveel speelminuten zijn er minder Esteban?

avatar van Esteban
Ik weet het niet precies, Fisico. Een vriend van mij zag ook de versie met slechts 7 afleveringen en voor zover ik mijn ervaring me die van hem kan vergelijken, zijn oa. de twee laatste afleveringen ingekort en tot één episode verknipt, ook lijken sommige scenes doorheen de serie verplaatst. Maar met absolute zekerheid kan ik dat niet zeggen. Zelfs Wikipedia en IMDB hebben onvolledige of helemaal geen informatie wat dat betreft. Het is nochtans effectief een serie die oorspronkelijk 8 afleveringen telt, geen 7. Alle gewoonlijke bronnen hebben de uitgezonden versie van Showtime overgenomen.

Over die finale episodes had ik toch ik nog een bedenking: Escape at Dannemora (2018) - TvMeter.nl

avatar van Fisico
Ok, eindelijk de reeks ook achter de kiezen en gelukkig het laatste half uur van de reeks ook kunnen meepikken, want die waren erg cruciaal. Sterke reeks sowieso. Strak geregisseerd door Stiller en bovenal een uitstekende cast van de drie hoofdpersonages. Paul Dano hou ik meer en meer in de gaten, zowel als acteur als nu ook recent als regisseur (Wildlife). Hij heeft zo’n typische karakterkop en een mysterieuze blik die me niet loslaat. Del Toro en Arquette waren ook ijzersterk en verdienden hun strepen al meermaals.

Ook de camerabewerking was prima verzorgd en enkele malen zelfs technisch erg goed. Het claustrofobische gevoel in de pijp werd goed weergegeven en het moment wanneer Sweat het gehele traject achter de coulissen aflegde was knap met de wisselende camerapositie achter en voor hem. Spanning troef en een plot dat weinig inzakte. De reeks keek erg lekker weg. Voorbij halfweg ook een leuke afwisseling met de uitdieping van de karakters door een aantal flashbacks.

Kortom, zeer geslaagde reeks met eveneens een sterk einde. Op zich nergens echt vernieuwend, maar in de uitvoering nauwelijks steken laten vallen. Toch blijf ik het vreemd vinden dat het geklop midden in de nacht nooit is opgemerkt. Opvallend ook dat we eens niet te maken hadden met mepgrage cipiers, integendeel, bij momenten ging het er wel erg familiair aan toe.

avatar van rep_robert
Een over de gehele linie erg sterke (mini) serie, of hoe je zoiets ook wil noemen. Vind het met 7 afleveringen van gemiddeld een uur toch wel pittig lang en gewoon een heel seizoen waardig.
De eerste vijf afleveringen is het genieten geblazen van Del Toro, Dano, Arquette en de ondersteunende cast. Stiller geeft elk personage de ruimte om te stralen en daar wordt ook alle gebruik van gemaakt. Het concept is bekend van een aantal grote films. Escape at Dannemora maakt daarbij nog gebruik van de langere speelduur. Er zit veel diepgang in en overal wordt rustig de tijd voor genomen. Hierdoor wordt de spanning goed opgebouwd en leef je toe naar het grote moment: de ontsnapping.
De laatste twee afleveringen zakt het een beetje weg. Tijdens het bingen kan ik zo'n filler aflevering 6 (het is niet meer dan ordinair tijd vullen) nog hebben. Maar stel dat je een week wacht en opeens allerlei flashbacks voorgeschoteld krijgt. Ik zou pissed off zijn. Het geeft wellicht extra diepgang, dat je ook weet dat het echt geen lieverdjes waren. Maar een hele aflevering? Ik werd er maar ongeduldig van. De flashbacks hadden ook a la Orange is the new black in de afleveringen verwerkt kunnen worden. Nu raakt de balans compleet weg door die aflevering. Ook del Toro's personage vliegt wat uit de bocht richting het einde in episode 7 en de zorgvuldigheid en traagheid waarmee de hele serie is opgebouwd verdwijnt als sneeuw voor de zon. Dit had iets subtieler gekund in mijn ogen.

De serie stevende op perfectie af. Het laat wat steken vallen richting het einde. Maar liefhebbers van het genre kan ik Escape at Dannemora altijd aanraden!

avatar van DiDa
Ik vond dit echt een pareltje. Geweldig geacteerd en een super sfeer.

Veel mensen vinden hem soms te traag, maar ik vond dit juist bijdragen aan de spanningsopbouw. Voor mij was geen een scene teveel. De openingsscène van episode 5 is trouwens geniaal!

avatar van knusse stoel
DiDa schreef:
Ik vond dit echt een pareltje. Geweldig geacteerd en een super sfeer.

De traagheid die sommige mensen ervaren kan ook de kracht van het verhaal versterken, omdat je vaak de spelers beter leert kennen. Als ik in reacties zie staan dat de film traag is (vaak in het begin), weet ik dat we weer iets goeds op het spoor zijn! Zoals jij dat in jouw verhaal meenam, spoort mij aan om deze serie te gaan zien en dan ook zo snel mogelijk!

Geweldig misdaad verhaal. Ondanks dat zoals er al vaker beschreven is er nauwelijks vaart in de serie zit blijf je toch op het puntje van je stoel zitten. Het verhaal is boeiend en fascinerend. En omdat het allemaal een dikke 7.5 uur duurt neemt men uitgebreid de mogelijkheid de karakters uit te diepen. En alle hoofdpersonages weten je mee te slepen. Met name Arquette en del Torro zetten geweldige types neer. Mooi gefilmd, lekkere soundtrack, echt een toppertje deze " Escape at Dannemora".