Lissa Ammetsajjel (2018)

Alternatieve titel: Still Recording

Syrië / Libanon / Qatar / Frankrijk / Duitsland
Documentaire / Oorlog

geregisseerd door Saeed Al Batal en Ghiath Ayoub

Saeed is een jonge cinefiel die probeert de regels van de film te leren aan andere jonge mensen in Oost-Ghouta, Syrië. De realiteit waarmee ze worden geconfronteerd is echter te streng om regels te respecteren. Saeed's vriend, Milad, staat aan de andere kant van het hek: in Damascus, een stad onder het bewind van het regime van Assad. Hij heeft net zijn studie aan de kunstacademie afgerond. Op een gegeven moment besluit Milad om de hoofdstad te verlaten en zich bij Saeed te vervoegen in het belegerde Douma, waar ze een lokaal radiostation en een opnamestudio opzetten. Ze houden de camera vast om alles te filmen, tot op de dag dat het de camera is die hen zelf filmt.