Genèse (2018)

Alternatieve titel: Genesis

Canada

geregisseerd door Philippe Lesage
met Noée Abita, Théodore Pellerin en Jules Roy Sicotte

De zestienjarige Guillaume volgt les op een privéschool waar hij het maar al te graag bont maakt. Een beste maatje vindt hij in Nicolas waarvoor hij enige tijd later gevoelens koestert. Hiermee brokkelt zijn schijnbare arrogantie stukje bij beetje af. Guillaume's iets oudere halfzus Charlotte heeft een relatie met Maxime, maar die is verre van perfect. Dus moeten broer en zus zich een weg weten te banen in een wereld die hen geen zekerheden of richtlijnen biedt. Terwijl anderen zich aanpassen houden zij zich staande, opkomend voor hun recht om lief te hebben en vrij te zijn.

avatar van tbouwh
De laatste akte van Philippe Lesages GENÈSE is van grote schoonheid: ze vangt de dartele gevoelens van een opgroeiende generatie, ergens tussen kampvuur en laaghangende boombladeren. Tijdens de Q&A na de festivalpremière overheerste door dit fragmentarisch ingestoken slotstuk de nodige verwarring. Hadden we in eerste instantie niet anderhalf uur lang zitten kijken naar het verhaal van twee tieners, dat na een heftige climax was uitgegaan als een nachtkaars? Waarom had Lesage de nood gevoeld om een nieuw verhaal te beginnen? In de bescheiden reacties van de Canadese filmmaker (Les démons) weerklonk impliciet een verfrissende wens: kunnen we scriptconventies onderzoeken, veranderen, bevragen? Misschien is dat wel de belangrijkste sleutel tot verrijkende festivalcinema: filmmakers aantrekken die geijkte formules [coming of age] uitrekken en van een nieuw elan voorzien.