Une Fille Facile (2019)

Frankrijk
Drama / Komedie

geregisseerd door Rebecca Zlotowski
met Mina Farid, Zahia Dehar en Benoît Magimel

Naïma is net zestien geworden en heeft deze zomer een beslissing te nemen over haar toekomst. Dan komt haar oudere nicht Sofia, die er een interessante levensstijl op nahoudt, op visite. De twee worden goede vriendinnen. Ondanks de waarschuwing van haar beste vriend Dodo brengt Naïma veel tijd door met Sofia en beleven ze onvergetelijke momenten die hen beiden voorgoed zullen tekenen.

Matige coming-of-age film over een naïeve tiener, die tijdens de zomervakantie door haar oudere, sensuele nicht meegezogen wordt in een wereldje van luxe en playboys. Bij gebrek aan een beklijvend verhaal heeft de camera veel aandacht voor de weelderige boezem van Zahia Dehar, die in Frankrijk vanwege een aantal schandalen (als minderjarige o.a. met topvoetballers) daadwerkelijk gezien wordt als “une fille facile”. Zij doet die faam alle eer aan in deze film, die letterlijk en figuurlijk verder niet veel om het lijf heeft.

avatar van AniSter
Zowel een leuke vakantiefilm als een flutfilm. Dat laatste qua verhaal én uitvoering. Gewoon kijken met het verstand op nul en genieten van de mooie plaatjes van de omgeving en de decadente bootjes.

avatar van rep_robert
Une Fille Facile is een kleine, zomerse en interessante film over een Frans meisje dat met haar nicht een wilde, vreemde en leuke zomer beleeft. Zoals BBarbie al aangeeft heeft de film niet heel veel om het lijf, maar de speelduur is kort en ik kon prima meekomen in het verhaal en de tripjes op het jacht. De soort van vreemde (seksuele) spanning die er hing blijft goed aanwezig tot het eind en voordat ik het wist liep de aftiteling al.

Geen hoogvlieger en ik begrijp de bovenstaande twee reacties, maar ik ben toch wat milder omdat ik de film op precies het goede moment heb gekeken om de film te kunnen waarderen.

Inderdaad weinig om het lijf en een weinig interessant verhaal. Een zekere 'coming of age' maar het is een leeg verhaal en een leeg leven waar we naar kijken. En de oudere mannen en dame voegen alleen maar leegte toe. Overigens sinds Me Too leren mannen wel. Een van de mannen vraagt meerdere malen of de jonge vrouw wel akkoord is met wat hij doet. En verder bla bla in de conversaties maakt dit echt geen interessante film. Jammer maar helaas.
En Netflix een Franse film nasynchroniseren in het Engels helpt echt niet.

avatar van Donnie Vallermee
Ik vond er weinig aan.

Alleen die tietjes waren wel leuk.

avatar van Black Math
Een vrij nietszeggende film over nietszeggende mensen die hun zomeravontuurtjes beleven. Er heerst een wat broeierige sfeer, maar degene die het meeste voor die bronstige sfeer zorgt komt nogal ordinair over, en overstijgt dat nergens. Sowieso gaat de film helemaal nergens de diepte in. Het enige dat ik kan zeggen is dat het kort is, redelijk prettig wegkijkt en dat het gitaarliedje ook wel mooi is. 1,5*.