Jinu Yo Saraba Kamuroba Mura E (2015)

Alternatieve titels: A Farewell to Jinu | ジヌよさらば ~かむろば村へ~

1 stem

Japan

geregisseerd door Suzuki Matsuo
met Ryûhei Matsuda, Sadao Abe en Takako Matsu

Takeharu Takami verhuist van Tokyo naar een klein landelijke dorpje in het noorden van Japan. Hij is allergisch geworden voor geld en wil zijn leven op zo'n manier inrichten dat hij niks meer hoeft te kopen of verkopen. De dorpelingen ontvangen hem hartelijk, maar toch blijkt het leven op het platteland niet zo eenvoudig te zijn, helemaal niet wanneer de huidige burgemeester van het dorpje opgepakt wordt en Takami naar voren schuift als nieuwe burgemeester.

Nieuwe Suzuki Matsuo.

Hij maakt niet zo heel veel films, maar als acteur weet hij altijd op te vallen en als regisseur kan hij ook best uit de voeten. Wanneer hij dan weer aan de slag gaat is dat reden genoeg om enige verwachting te koesteren, zelfs al ziet de film er op papier eerder gewoontjes uit.

Anderzijds zijn Ryuhei Matsuda en Fumi Nikaido van de partij zijn, dat maakt het weer wat interessanter. Het resultaat is misschien net wat minder geslaagd dan ik gehoopt had, maar wat rest is nog steeds een erg fijn filmpje met veel leuke momenten.

Het deed me een beetje denken aan The Most Beautiful Night in the World, ook hier een klein boerendorpje waar af en toe nogal vreemde zaken gebeuren. Zo is er een lokale God aanwezig die van iedereen fotos maakt. Het heeft zijn functie in het verhaal, maar wordt verder redelijk droog gebracht, alsof dat allemaal niet zo heel uitzonderlijk is.

Plotje is aan de vreemde kant, maar vermaakt wel. Genoeg luchtigheid en daadwerkelijke comedy om er een echte Matsuo van te maken. Maar het had gewoon nét wat meer mogen zijn. Er valt weinig aan te merken op deze film, behalve dan dat er ook niet zo heel veel uitspringt.