Shwaas (2004)

Alternatieve titel: A Breath

India

geregisseerd door Sandeep Sawant
met Arun Nalawade, Ashwin Chitale en Sandeep Kulkarni

Parshuram (liefkozend 'Parsha' genoemd) is als elk ander kind van zijn leeftijd - vrolijk, ondeugend en uiterst sympathiek. Wanneer hij echter klaagt over gezichtsproblemen reist zijn grootvader Keshav Vichare helemaal van hun kleine dorp in de Konkan-regio in Maharashtra naar Pune om zijn ogen te laten controleren. Het blijkt een type oogkanker te zijn en de enige behandeling hiervoor is het verwijderen van de ogen. Dr. Sane vraagt de heer Vichare het nieuws aan Parsha door te geven. Vichare stelt het eerst uit, maar realiseert zich later dat het niet alleen nodig is om het nieuws aan Parsha te melden, maar ook om hem de waarde en de vreugde van het leven te laten zien, zelfs nadat hij blind is geworden.