Miss Bala (2019)

Actie / Drama

geregisseerd door Catherine Hardwicke
met Gina Rodriguez, Anthony Mackie en Aislinn Derbez

Gloria Meyer is de winnares van een schoonheidswedstrijd. Wanneer ze getuige is van een moord, wordt ze door de baas van een gangsterbende gedwongen om voor hem te werken. Zo belandt ze in een gevaarlijk spel dat gespeeld wordt door de CIA, de Drug Enforcement Administration en de bendeleider.

• vanaf woensdag 17 juli te koop op dvd en blu-ray

Zucht, onnodige remake lijkt me.

avatar van Verhoeven
Hoezo? Je geeft het origineel een onvoldoende? Kan die toch alleen maar beter worden?

Niet als ze het verhaal aanhouden.

avatar van parcivalis
Eindelijk eens kans om 2 filmversies van een zelfde verhaal achter te kijken en de uitkomst mag nauwelijks verrassend zijn: deze Amerikaanse remake is 1 lange poging om onrecht te doen aan het origineel.

Het begint al goed. Gloria is geen ingetogen, jonge vrouw uit een Mexicaanse achterstandswijk want daar kan geen Amerikaan zich mee identificeren. In de 2019 versie is ze een hippe tante met een eigen auto die geld heeft voor cadeautjes. Tot zover het sociaal engagement. De film is nog geen 5 minuten oud of ik bevind me alweer in een standaard USA microwave gezin.

Waar de versie uit 2011 een betoverende beeldtaal hanteert wordt in de deze versie alles tot de gebruikelijke in your face hamburger. Ze zouden ook eens verrassen die Amerikanen. Alhoewel: even later blijken potverdrie zowel Gloria als de bendeleider Amerikanen te zijn!! Het moet niet veel gekker worden. En hey! ook de bendeleden zijn Amerikanen geworden. Geen stinkende, slecht geklede Mexicaanse moordenaars maar een soort hippe, goed geknipte jongensband. Het mag er kennelijk niet te realistisch uitzien en het maakt de film totaal ongeloofwaardig.

Gina Rodriguez doet enorm haar best maar haar overacting haalt het niet bij het prachtige ingetogen verdriet van Stephany Sigman. Het wraak-einde van de film is een serieuze ode aan de slechte smaak. Iedere integere, creatieve uiting zou voor dit soort downgrading moeten waken en ik kan me voorstellen dat Gerardo Naranjo er buikgriep van heeft gekregen.

De 2011 versie is een integere, sociale aanklacht tegen onrecht en geweld. De 2019 versie skipt het onrecht en gebruikt het geweld om mensen naar de bioscoop te lokken. Maar veel verder dan een goedkope actiefilm komt het niet. Overbodig.

Trailer ziet er toch uitnodigend uit...…..ik ga hem toch maar proberen en kom er op terug:)

avatar van XanderJ
De trailer bevalt me wel, ga deze remake een kansje geven

De bewering dat deze actiefilm een remake is van de gelijknamige Mexicaanse misdaadfilm uit 2011, is maar ten dele waar. Daar waar het origineel binnen een sociale context het beeld schetst van een wanhopig op overleven gerichte vrouw, die zich op het verkeerde moment op de verkeerde plaats bevindt, is de Amerikaanse versie eerst en vooral een keiharde gangsterfilm met een hoofdpersonage dat uiteindelijk zelf de vereffening voor haar rekening neemt. Want zo doen ze dat nu eenmaal in Hollywood.

avatar van mixmaster
Aardige actie/drama film, het is geen topper maar de film heeft me wel vermaakt.

Een middelmaatje leuk voor een keertje.

Soms moet je toch maar je eigen voorgevoel volgen en de matige kritieken negeren.
Persoonlijk vond ik hier helemaal niks mis mee en heb ik 105 minuten genoten van een prima actie/misdaad filmpje afspelend in het broeierige en beklemmende Mexicaanse Tijuna.
De film is misschien wel cliche matig maar weet goed de spanning er in te houden.
Prima acteerwerk van met name Gina Rodriguez zorgt er voor dat je met haar personage als Gloria mee leeft. Dat de vrouwelijke cast er appetijtelijk uitziet helpt zeker ook mee.
Lekkere actie, ik heb er geen spijt van.

Snap die negatieve reacties niet ik heb me ruim anderhalf uur vermaakt en Gina Rodriguez is misschien niet de allermooiste maar wat een figuur en kont.

avatar van barcam
Goedkope actiefilm vol met overacting en een verhaal dat totaal van de pot gerukt is en totaal niet geloofwaardig. Denk dat het doelpubliek eerder puberende tienermeisjes is.

avatar van filmkul
Aardig misdaad drama, maar niet meer dan dat. Het verhaal is matig en wat ongeloofwaardig. De makers nemen het ook allemaal wat erg serieus. De uitwerking is redelijk. Er zitten wel wat actiescenes in, maar het genre is meer een misdaad drama dan actiefilm, verwacht dus geen tweede Colombiana. Het acteerwerk is matig. Verder ziet de film er verzorgd uit met mooie camerabeelden. Krappe voldoende. 2.5/3.0

Aardige 'girl power' film die zinspeelt op een sequel als ik het einde bekijk. Verhaal over een meisje dat aardig weet te overleven in een Mexicaans misdaad syndicaat.

Geen topfilm met een diepgaand plot, geraffineerde karakter uitwerkingen en een top scenario maar ook niet echt bagger, heb me best wel vermaakt in het bekijken op een zaterdagavond.