Hölmö Nuori Sydän (2018)

Alternatieve titel: Stupid Young Heart

Finland / Nederland / Zweden

geregisseerd door Selma Vilhunen
met Jere Ristseppä, Rosa Honkonen en Ville Haapasalo

De zorgeloze Lenni en de beeldschone en populaire Kiira hebben nog geen relatie. De middelbare scholieren ontdekken dat ze een baby verwachten. Lenni heeft negen maanden om een ​​man te worden. Na opgegroeid te zijn zonder een vaderfiguur, krijgt Lenni aandacht en begeleiding van de volwassen, onwaarschijnlijke vriend Janne, een lid van een rechtse groep die onlangs is verhuisd naar de diverse wijk van Lenni.

Actueel drama over twee tieners, die verschillend reageren op het gegeven dat zij binnenkort op zeer jonge leeftijd (15 resp. 16 jaar) vader en moeder worden. Terwijl de jongen steeds dieper wegzinkt in rechts-extremistische kringen met hun vastgeroeste vooroordelen over immigranten, zet het meisje ferme stappen op weg naar volwassenheid.
Die conflicterende karakterontwikkelingen worden in de film scherp in beeld gebracht, waardoor je jezelf gedurende heel de film de vraag stelt hoe die twee ooit tot elkaar zijn gekomen (afgezien van een dronken one-night-stand). Het geeft wel sjeu aan het verhaal.

De jeugdige protagonisten Jere Ristseppä en Rosa Honkonen weten hun personages met overtuiging voor het voetlicht te brengen. Een eerlijke film over hedendaagse jongeren met hun problemen en de (deels onderhuidse) spanningen die die teweegbrengen.