Khrustal (2018)

Alternatieve titels: Crystal Swan | Хрусталь

Wit-Rusland / Verenigde Staten / Duitsland / Rusland

geregisseerd door Darya Zhuk
met Alina Nasibullina, Ivan Mulin en Yuriy Borisov

De dj Velya is afkomstig uit Wit-Rusland en droomt ervan weg te vluchten naar de Verenigde Staten. Ze vervalst haar visum en komt in de penarie terecht wanneer een drukfout ontdekt wordt in het valse telefoonnummer. Hierdoor moet ze in een afgelegen dorp verblijven, waar ze in aanraking komt met een onaardige familie die druk bezig is een bruiloft voor te bereiden. Velya zelf is vastberaden om haar Amerikaanse droom alsnog waar te maken.

Een geinige, sardonische film uit Wit-Rusland over een in meerdere opzichten kleurrijke jonge vrouw, die wil emigreren naar Amerika en daarbij op de nodige problemen met haar moeder en haar visum stuit. De frisse en fruitige Alina Nasibullina zet de hoofdrol met verve neer te midden van een nogal bleke omgeving en kolossale sculpturen uit het Sovjet-tijdperk. Geen topfilm, maar niettemin best leuk.

avatar van Fisico
Een film uit Wit-Rusland kon ik niet links laten liggen. Op zich ook een boeiend plot dit debuut van Zhuk waarbij een jongedame het land probeert uit te raken om haar grote droom als DJ te verwezenlijken in de Verenigde Staten. Alleen is dat in Wit-Rusland iets minder evident en raakt ze niet zo makkelijk aan een visum. Haar werkreferenties moet ze dan maar verzinnen en ze komt terecht bij den onbekende familie.

Vooral dat laatste geeft een vrij raar vervolg van de film waarbij ik niet goed begreep wat nu precies de bedoeling was. Ok, ze moest de telefoon onderscheppen, maar het deed evenzeer de film als een pudding in elkaar zakken. Het duurde te lang en had weinig om het lijf. Pluspunten waren dan weer de omgeving en de hoofdrolspeelster Alina Nasibullina die het voortreffelijk deed. Nipte voldoende...