• 8.292.769 stemmen

Met onder meer: Pete Evans, Nora Gedgaudas, Lierre Keith

• Google Play Bekijk via Google Play

Plot The Magic Pill

"Food is Medicine"

Wat als de meeste van onze moderne ziektes eigenlijk alleen maar symptomen zijn van hetzelfde probleem? “The Magic Pill” is een documentaire over artsen, patiënten, wetenschappers, chef-koks, boeren en journalisten van over de hele wereld die hun mening uiten over het controversiële ketogene dieet dat de potentie zou hebben om veelvoorkomende ziektes uit te bannen. Dat zou gebeuren door het aanvaarden van vet als onze belangrijkste brandstof en zou een diepe belofte tonen in het verbeteren van de gezondheid van mensen, dieren en de planeet.

imageimage

Social Media

Onderhond

Ach ja.

Food/health docs, je weet vooraf al waar je aan begint. Deze is wat recenter, af te leiden aan het feit dat je vooraf al een tekstje krijgt met de melding dat de wetenschap in de film wel klopt enzo, maar de verhalen toch vooral anekdotisch zijn. Ongetwijfeld dat wat oudere, soortgelijke docus wel een paar keer aangeklaagd zijn door mensen die klakkeloos het advies gevolgd hebben.

Enige twist: vetten zijn goed voor ons! En daar gaat het dan 90 minuten over. Vooral toch boerenlogica die aangewend wordt, iets waar ik zelf niet echt van onder de indruk raak. De weteschappelijke elementen wekken jammer genoeg ook niet al te veel vertrouwen, maar dat doen ze zelden als de rest errond zo geweldig wollig is.

Gisteren las ik nog een artikel dat kokosolie het grootste vergif noemde, in deze docu loopt iedereen z'n groente er mee in te smeren. Da's sowieso het grote probleem, zoveel tegenstrijdige informatie en verpakte propaganda dat het schier onmogelijk wordt om er echt wat van op te steken.

avatar van willemfilm

willemfilm

Ach ja, believers en non believers. Sceptisch was ik ook altijd totdat ik uit intrinsieke motivatie op mijn voeding begon te letten. Kortom ik was te zwaar en had fysieke ongemakken. Geen geraffineerde suikers en snelle koolhydraten meer. Geen grove bloedsuikeriegelingen hetgeen ook helpt tegen snaaien. Je snapt het al. Geen fysieke ongemakken meer. Eten is geen obsessie meer. 21 kilo lichter en op gewicht, zonder te hebben geleden. Gematigd vet eten is nou eenmaal lekkerder. Volle melk en kwark is lekkerder dan magere. Mayo is lekker. Vlees is heerlijk. Gecombineerd met variëteiten aan groenten, noten en zaden. Fruit en ei. Maar sommige aangehaalde onderwerpen, zoals de vrouw met kanker, neem ik niet al te serieus.

kappeuter (crew films)

Radicaal ketodieet van Sergio Herman: niemand houdt het vol en soms verlies je spieren in plaats van vet | Topics.nl

Zelfde artikel (HLN)

HLN schreef:

Ook Sergio Herman zweert nu bij een keto-dieet. “Eieren, spek, mayonaise, kaas, vette vis. Mag allemaal, want vet eten mag. Koolhydraten niet. En ook alcohol en suikers niet”. Specialisten huiveren als ze de chef-kok horen getuigen over de zes kilo die hij al kwijt is. Dat wekt navolging, weten ze, maar het radicale dieet is niet zonder risico’s.