Capri-Revolution (2018)

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Mario Martone
met Marianna Fontana, Reinout Scholten van Aschat en Antonio Folletto

Het is het jaar 1914 en Italië staat op het punt ten strijde te trekken. Een groep Noord-Europeanen heeft op Capri zijn plek gevonden om er zijn leven te slijten en er kunst te beoefenen. Het eiland heeft echter zo zijn eigenheid in de vorm van de jonge vrouw en geitenhoedster Lucia. De film schetst de ontmoeting tussen Lucia en de commune - met name de leider Seybu - en de jonge dorpsdokter Carlo.

Van sommige films vraag je je af waarom ze eigenlijk gemaakt zijn. Om een interessant verhaal te vertellen? Om acteurs op de toppen van hun kunnen te laten spelen? Om mooie beelden te laten zien? Toegegeven, de regisseur heeft mooie plaatjes geschoten van Capri. Verder gaat deze film nergens over. Ja, over een sekte met een nogal vage ideologie (zoals bij alle sektes), met 'onze eigen' Reinout Scholten van Aschat als sekteleider (die daar weinig van bakt) en een jonge geitenhoedster die zich aangetrokken voelt tot de 'vrije moraal' van de sekte, of tot de sekteleider, of tot beiden. En dat allemaal op het moment dat de Eerste Wereldoorlog, de grootste slachting der mensheid tot dan toe, op uitbreken staat. Waar in de film verder niets mee wordt gedaan. Zoals gezegd, een zinloze film.