The Oslo Diaries (2017)

Israël / Canada
Documentaire

geregisseerd door Mor Loushy en Daniel Sivan

The Oslo Diaries doet verslag van de geheime gesprekken in Oslo tussen een kleine groep Israëliërs en Palestijnen die in 1992 plaatsvonden. De relatie tussen Israël en Palestina is op een dieptepunt gekomen en elke communicatie met de PLO is strafbaar. Politieke intriges, onwaarschijnlijke vriendschappen en een overweldigend verlangen naar vrede vormen de kern van de onderhandelingen in Oslo.

avatar van mrklm
Het slepende conflict tussen Israël en Palestina is er ééntje waarin beide partijen evenveel gelijk lijken te hebben. Begin jaren '90 besloot de Israëlische minister van Buitenlandse Zaken Moshe Sharett twee Israëlische geleerden de opdracht te geven om in het uiterste geheim gesprekken aan te gaan met vertegenwoordigers van Palestina, ook al was dat bij wet verboden. Deze documentaire reconstrueert de voorbereiding op en het verloop van de gesprekken die zouden leiden tot een verdrag dat een enorme stap richting permanente vrede had moeten zijn. Maar zodra Minister-President Yitzhak Rabin en PLO-voorzitter Yasser Arafat publiekelijk toenadering tot elkaar zoeken, neemt de kritiek binnen hun eigen achterban enorm toe en is het de vraag of hun handtekeningen op het verdrag überhaupt iets waard zijn.
Alle nog levende direct betrokkenen komen uitgebreid aan het woord en hun relaas maakt deze documentaire een even hartstochtelijk als geloofwaardig pleidooi voor diplomatie: hoewel de mannen lijnrecht tegenover elkaar als onderhandelaars, beginnen ze door de gesprekken hun 'vijanden' te zien als mensen van vlees en bloed, iets wat zelfs tot levenslange vriendschappen leidt. Maar "The Oslo Diaries" maakt ook duidelijk hoe één man jaren van vredesonderhandelingen met drie kogels volledig om zeep wist te helpen, alsmede de controversiële rol van de huidige Israëlische Minister-President Benyamin Netanyahu. Een uitstekend startpunt voor een ieder die zich wil verdiepen in een conflict dat al decennia lang een sleutelrol speelt in de internationale politiek.