Vulkan (2018)

Oekraïne / Duitsland / Monaco
Komedie / Drama

geregisseerd door Roman Bondarchuk
met Viktor Zhdanov en Serhiy Stepansky

Lukas werkt als tolk voor een missie van de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa. Op een dag raakt hij verdwaald in het midden van de steppe in Zuid-Oekraïne. Zijn reis naar zelfherkenning en geluk zal geflankeerd worden door een reeks vreemde ontmoetingen en bizarre situaties.

avatar van tbouwh
Voor mijn gevoel is het even geleden, een rasechte MUBI-ontdekking (een film die ik zonder de dienst waarschijnlijk niet ontdekt en gezien zou hebben).
Een ontwikkelingssamenwerker uit de gegoede klasse belandt door pech in wat je nog het beste als niemandsland kunt omschrijven: een door (burger)oorlogen en wanorde ontregeld gebied waar (voor de buitenstaander) excentrieke taferelen aan de orde van de dag zijn. Veel bewoners zijn hier geboren, getogen en nooit meer weggegaan; ze hebben hun lot omarmd, betweterige verstekelingen moeten het ontgelden. Of toch niet? Er zijn momenten van onverwachte schoonheid in deze prachtig geschoten en belichte film, die geleidelijk het schijnbaar onmogelijke bewerkstelligen: wat als je hier nooit meer weg wil?