Chris the Swiss (2018)

Zwitserland
Documentaire / Animatie

geregisseerd door Anja Kofmel
met de stem van Megan Gay

Kroatië, januari 1992. Tijdens het Joegoslavische conflict wordt Chris, een jonge Zwitserse journalist, in mysterieuze omstandigheden vermoord. Zijn lijk wordt gevonden, gekleed in het uniform van een buitenlandse militie. Anja Kofmel was haar neef. Toen ze klein was bewonderde ze deze duistere jongeman. Als volwassene besluit ze te onderzoeken wat er is gebeurd en de echte betrokkenheid van Chris te begrijpen bij een conflict dat wordt gemanipuleerd door vaak geheime interesses.

avatar van John Milton
Als dit op VOD is kan iemand me dan even porren, als er dan niet inmiddels al een recensie van me staat?

avatar van John Milton
Watch Chris the Swiss Online | Vimeo On Demand on Vimeo

de legale plek om hem te huren en kopen. Semi, want je moet wel met VPN doen alsof je in Switzerland zit. Jammer toch, dat gehannes. Had even niet bedacht dat Switzerland niet in de EU zit.

avatar van robertinho
John Milton schreef:

Ehh, Sjon? MUBI!

avatar van Mr Thee
Wat deze docu zo steengoed maakt is dat het een persoonlijk drama is, dat op intieme en met prachtige animaties verteld wordt. Daarbij wordt ook de oorlog, het volk en de historie belicht en komt zelfs en passant een man, huurmoordenaar Chico ten tonele die menig journalist en filmkijker (docu’s) ook na zijn dood flink bezig kan houden. Veel te veel van het goede, zou je kunnen denken, als je dit leest. Maar zo werkt het niet. Het is allemaal in balans en dus zo vreselijk knap gemaakt.

avatar van tbouwh
Opent als een zeer bijzondere combi van onderzoeksdocumentaire en animatie*, waardoor ik geruime tijd echt met het gevoel zat dat ik een nieuw pareltje aan het ontdekken was. Bescheiden maakster ook qua karakter die werkt vanuit een doorgrondelijke motivatie. In het laatste halfuur levert de film helaas veel in. Kofmel slaagt er niet in de motieven van Chris écht te doorgronden, maar de mensen met wie zij spreekt weten hem wel nadrukkelijk te framen zonder dat dit proces goed gewogen/genuanceerd wordt. De kers-met-pit op de taart is een reactie van een naast familielid, die Chris zijn eigen psychische misère verwijt en daarbij spreekt vanuit een frustratie die zeer onprettig aanvoelde. We hebben de dode niet meer om te begrijpen vanuit welke sociale band en vanuit welk familieverleden deze reactie tot stand is gekomen. Ze komt echter op een cruciaal moment aan het einde van de film en blijft daarom sterker hangen dan wenselijk is.

* de toepassing op burgeroorlog & herinnering zien we vaker terug. Uit mijn hoofd: Waltz with Bashir is natuurlijk bekend, maar ik werd ook weer bepaald bij Another Day of Life. Er zijn er zeker meer.

Gezien op MUBI