El Pacto (2018)

Spanje
Horror / Thriller

geregisseerd door David Victori
met Belén Rueda, Mireia Oriol en Darío Grandinetti

Mónica wordt geconfronteerd met de onverwachte en dreigende dood van haar enige dochter Clara. Ze kan dit echter voorkomen door naar de diepe krochten van de hel af te dalen. Maar wat gebeurt er als iemand probeert de natuurlijke gang van zaken te omzeilen?

avatar van joolstein
Deze debuutfilm van regisseur David Victori herbergt zowel goede als slechte elementen. Het grootste probleem komt van het script.De film start met zeer goed psychologische thriller idee en houd je geïntrigeerd aan het scherm maar na een bepaalde tijd stort het in naar middelmatige tv-film. En zijn het vooral toevalligheden en clichés die de film niet laten stijgen naar iets beters!

Advocate Mónica (Belén Rueda) gaat een sinister cultisch contract aan om haar diabetische tienerdochter Clara (Mireia Oriol) in levend te houden, terwijl politieagent en ex-man Álex (Dario Grandinetti), enkele bijzondere incidenten onderzoekt. Ook hier liet het script het afweten. De moeder-dochter-relatie is niet goed uitgewerkt. Clara is teveel het passieve, onwillige slachtoffer van de ongewenste aandacht van haar moeder en er is geen gevoel van echte liefde tussen hen. En dat geldt ook voor ex en vader Álex. Geen van deze prima hoofdrolspelers kent veel diepgang. En dan is er nog het contract zelf. Dit wordt nooit volledig toegelicht. Wederom is dit te wijden aan het script! De 'Albinospinnen', levenswortels, paradoxale zandlopers en het lot, miste kracht. Jammer, want als er risicovoller beslissingen waren genomen en het fantastische karakter beter was uitgewerkt, dan was deze film zeker heel wat beter geweest!

Om met positieve af te sluiten; een film met Belén Rueda (Julia's Eyes The Orphanage en The Body) is natuurlijk nooit verkeerd om te kijken en op het niveau van cinematografie is er ook niets te verwijten. Er zijn zeker een aantal zeer interessante beelden. Ditmaal is het een gemiste kans maar wie weet dat de regisseur in de toekomst nog brengt! Er zijn genoeg goede en leuke ideeën in de film te vinden, ze kwamen er gewoon niet helemaal goed uit!

avatar van Noodless
Mysterieuze thriller met een paar horrorelementen die mij qua verhaal echt wist te boeien tot het einde. Er zitten een paar zeer leuke shots bij zoals de scènes met de albinospin, de hallucinaties en de spanning is gegarandeerd. Maar toegegeven en dus ook een struikelblokje is het slot waar heel veel vragen onbeantwoord blijven. Niet dat alles moet verteld worden, maar iets meer kijk op het noodlottige contract was toch hier aanbevolen. Beetje jammer. Belén Rueda vind ik een goede actrice die ook al in vorige films haar stempel weet te drukken. Zoals joolstein al aangaf, kennen de onderlinge relaties weinig diepgang. Prima camerawerk en belichting overigens. Goeie film die mits meer diepgang en uitleg een topper had kunnen zijn. 7/10

avatar van AniSter
Matig verhaal. En het slot... wat een verrassing... zucht.