The Fourth Estate (2018)

Documentaire
246 minuten (miniserie, 4 delen)

geregisseerd door Liz Garbus en Jenny Carchman

Filmmaker Liz Garbus volgt het reilen en zeilen binnen de The New York Times. De ongekende toegang tot de redactie van het Amerikaanse dagblad levert bijzondere interviews op met de redacteuren en verslaggevers die het nieuws rond president Trump brengen. Garbus laat vanuit het perspectief van correspondenten van het Witte Huis, onderzoeksjournalisten en redacteuren bij The New York Times de uitdagingen, overwinningen en valkuilen zien van de verslaggeving over president Trump, die de vrije pers de oorlog heeft verklaard.

Wordt dit in 4 delen uitgezonden op tv?

avatar van Pecore
Ja, de komende vier weken elke dinsdagavond op NPO 2 om 22:55.

avatar van Fortune
Bespreken ze ook hoe The NY Times propaganda verspreidde over de Irak oorlog of dat ze journalisten hebben ontslagen die de waarheid hebben verteld over de Irak oorlog die daarna naar The Guardian UK zijn gegaan?

avatar van Pecore
Ik mag toch hopen van niet. Een docu over De Telegraaf hoeft wat mij betreft ook niet persé haar oorlogsjaren te behandelen.

avatar van Fortune
Maar om dan zo te janken dat je fakenews wordt genoemd of jezelf de vrije pers te noemen.... Is dan weer waar het overgaat..

Eerste aflevering was wel aardig, maar ben bang dat dit alles toch een beetje te vers in het geheugen ligt om echt urenlang interessant te zijn.
Om steeds maar breaking news over Trump opgbouwd te zien worden incusief alle stakeholders en afhandeling terwijl we allang weten hoe dat afloopt is niet altijd even boeiend.

Fortune schreef:

In vergelijking met de Trump-vriendelijke Foxmedia (of erger nog Breitbart of zo) is de Times natuurlijk een absoluut toonbeeld van objectieve integere journalistiek.

kos schreef:

Ah oke. Inderdaad. Nu is alles opgelost. Dankjewel! Het is fantastisch om naar iets te wijzen wat erger is om daar dan zelf weer beter van te worden. Respect.

Ik drink 6 bier per dag maar ik ken iemand die drinkt een fles whisky per dag dus ik ben een soort van fitgirl. Yup

Als er geen absolute objectiviteit bestaat ga je voor het beste dat er mogelijk is, inderdaad.