The Last American Hero (1973)

geregisseerd door Lamont Johnson
met Jeff Bridges, Ned Beatty en Valerie Perrine

Junior Jacksons vader heeft een illegale stokerij en Junior brengt 's nachts de alcohol weg. Daarbij moet hij soms halsbrekende toeren uithalen om politiecontrole te ontwijken. Op een dag wordt zijn vader aangehouden en tot een jaar gevangenis veroordeeld. Junior moet nu voor een inkomen zorgen en hij neemt met een zelf geconstrueerde wagen deel aan een race. Hij wint deze en strijkt een grote som geld op. Maar het blijft niet van een leien dakje gaan: zijn relatie met Marge wordt een ontgoocheling en hij stelt al snel vast dat hij met een eigenhandig gemaakte wagen geen successen kan blijven behalen. Hij zal zich aan de wetmatigheden van het wereldje moeten onderwerpen.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
de tekst naast Jeff Bridges:

"he's still a dude (...) These days that makes you some kind of a hero"

avatar van Biosguru
Ik begrijp de lage score niet zo heel goed. Het heeft allemaal niet zoveel om het lijf, maar het is toch prima vermaak. Fijne racescene's leuk tijdsbeeld. In ieder geval gelijkwaardig aan Grand Prix '66.