Heinz (2019)

Nederland
Animatie / Komedie

geregisseerd door Piet Kroon
met de stemmen van Ruben van der Meer, Tygo Gernandt en Ilse Warringa

Het verhaal gaat over de rode kater Heinz, een vrolijke Amsterdamse klaploper met een kort lontje. Op een dag wordt hij wakker in een vreemd bed, in het Sprookjesbos. Geen idee hoe hij daar terecht gekomen is, maar iedereen is razend op hem en zijn zoontje is spoorloos verdwenen. Een wanhopige zoektocht, achtervolgd door een groeiend legertje mafkezen, leidt van zijn vele Amsterdamse stamkroegen langs het Vlaamse Zurkeltruttegem naar een mysterieus tropisch eiland en de diabolische alien Zak.

Bij Film > Genres en landen > Animatie:

Er was blijkbaar nog geen algemeen animatietopic...

Hier nieuws over nieuwe Nederlandse animatiefilm:
Stripkat Heinz naar witte doek - neerlandsfilmdoek.nl

Dat roepen ze al tien jaar. Minimaal. Benieuwd of het nu wel lukt.

avatar van schoonetoonen
Hopelijk vanaf begin oktober in de bioscoop!

avatar van Donkerwoud
Oh wow, hij komt er dus toch. Gaaf zeg!

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Inderdaad zeg, Heinz the Movie, ik dacht dat dat project inmiddels ter ziele was gegaan. Beste strip van Nederland. Ben wel benieuwd hoe dat gaat uitpakken, Heinz met de stem van Ruben van der Meer...?

avatar van schoonetoonen
Is even wennen, maar dan erg leuk!

Nu al klassieker is !

avatar van Thiver
Gaat in première op het Parool Film Fest (10 t/m 14 oktober) en zal later door September Film landelijk worden uitgebracht... al kan ik daarvoor nog geen datum vinden.

avatar van Walter S.
Fan van groot Heinz, naar kijk enorm film uit deze.

Maar wanneer (en waar!) gaat ie nou draaien!!??

avatar van Walter S.
HEINZ wordt in 2019 uitgebracht in de Nederlandse bioscopen.

Hmmm, meer geduld opbrengen dan ik heb.

mmmm wachten moet 2019 tot! Tegen de regels is

avatar van schoonetoonen
Gisteren de voorpremiere bijgewoond in Amsterdam, en hoewel ik onmogelijk objectief kan zijn: ik heb me uitstekend vermaakt! Het tempo ligt hoog, hoge grapdichtheid, fijne stemmen, ik ben enorm benieuwd wat de film gaat doen in het voorjaar!

avatar van skinny_tie
Had juist een tegenovergestelde ervaring. Moest nauwelijks lachen en vond de meeste stemmen niks. Moest denken aan een hele reeks tekenfilms waarvan ik de namen grotendeels vergeten ben, die heel veel mensen leuk vinden, maar ik niet, dus er is hoop voor liefhebbers van onder andere Mercano el Mariano.

avatar van schoonetoonen
Vanaf 18 april in een bioscoop in uw stad! Home - HEINZ de film - heinzdefilm.nl

avatar van Donkerwoud
Nu nog Dirk-Jan en ik ben een content mens.

avatar van schoonetoonen
Daar zijn al 2 korte films van, heej!
In ieder geval deze: Dirkjan Heerst! - YouTube
Die andere kan ik online niet zo snel vinden...

avatar van Donkerwoud
Ja, klopt. Allebei al eens gezien. Eentje ervan was wel lollig en de ander vooral irritant. Maar dan bedoel ik natuurlijk een volledige speelfilm. Zoals ze met Heinz en Urbanus doen.

avatar van nathaniel177
omg dit is episch

avatar van Walter S.
WTF... Niet in Pathe Groningen, alleen in Den Haag.
Grrrmbl.

avatar van ArcovandenBroek
Walter S. schreef:
WTF... Niet in Pathe Groningen, alleen in Den Haag.
Grrrmbl.

Erg weinig inderdaad, maar ga um zondag 17.20 uur kijken.

Ik vrijdag 18.30.

avatar van Graaf Machine
Ga de film waarschijnlijk wel zien. In de negentiger jaren verslond ik de Heinz-stripjes, maar ben wel bang dat een hele film teveel van het goede gaat zijn, en ben nog banger dat de stemmen, en zelfs de karakters me niet gaan bevallen. Maar ik geef het een kans, al moet ik er het halve land voor doorreizen.

avatar van MarcusViridis
Heinz had wat sikkeneuriger kunnen zijn, maar voor de rest: erg prima film!

avatar van Walter S.
Ik heb me voorgenomen hem niet met de strips die ik geweldig vind, heb de hele H E I N Z reeks die de laatste jaren uit kwam gekocht en elke keer als ik een deel uit de kast trek vind ik het weer geweldig, dus vergelijken zou niet eerlijk zijn. Denk dat ik me wel met deze film zal vermaken. Ze moeten het wel heel bont maken wil ik dit slecht vinden.

avatar van GrobbekuikenXL
Idiote recensie in AD. Rip off van Fritz the cat ???

GrobbekuikenXL schreef:
Idiote recensie in AD. Rip off van Fritz the cat ???

Ja, maar dat is Ab Zagt; die moet je sowieso niet serieus nemen. Toch lijkt mij de vergelijking met Fritz the Cat niet geheel uit de lucht gegrepen. Het zijn allebei tekenfilms over een egoïstische en hedonistische kater in een stad die heel wat minder idyllisch wordt neergezet dan gebruikelijk is in films. Nu ben ik geen bijster groot fan van Fritz the Cat, maar wat ik er wel aan kan waarderen, is dat niemand hierin klinkt als een gebruikelijk tekenfilmpersonage. Afgezien van Ruben van de Meer (en mogelijk Ilse Warringa) is dat in Heinz helaas wel het geval. Zo zijn de dialogen van Jan en Jaap (de regeltrouwe schipbreukelingen) prima geschreven, maar die hoge stemmetjes doen flink afbreuk aan de komedie. Die scène (en vele andere) zou een stuk grappiger zijn geweest met 'normale' stemmen. Het is alsof men bij het schrijven van het script er alles aan heeft gedaan om het niet te laten uitmonden in een gebruikelijke tekenfilm, maar dat streven werd losgelaten op het moment dat de dialogen moesten worden ingesproken.

avatar van wwelover
Eerlijk gezegd totaal onbekend met de strip, maar de trailer was wel leuk. Helaas viel de film me uiteindelijk behoorlijk tegen. Dat de animatie karig is reken ik ze niet aan, maar de grappen waren te vaak nogal slap. De stemmen zijn nog wel leuk en het verhaal kan net aan. Maar dat kan de film niet redden.

avatar van Walter S.
Er valt altijd wel iets aan te merken (J o d o c u s e e n B e l g ? ) maar ik vond het een prachtige trip door het Heinz wereldje. Al staat het al met al wel ver van de strip Heinz. Denk dat het idee van Windig & de Jong volgens het idee van de 8-minutenfilmpjes van Felix the Cat uit de ­jaren vijftig beter had gewerkt cq dichter bij de strip was gebleven. Maar dan nog, er viel genoeg te genieten (en ik zou de film niet met de strip vergelijken), veel bekenden komen langs en sowieso, een Amsterdam vol figuren uit het Heinz universum is geweldig.

We (ik was met vrouw en dochter) waren de enige 3 bezoekers.

Walter S. schreef:
Er valt altijd wel iets aan te merken (J o d o c u s e e n B e l g ? )

W a s h e t g e e n L i m b u r g e r ?

Walter S. schreef:
...volgens het idee van de 8-minutenfilmpjes van Felix the Cat uit de ­jaren vijftig...

De jaren vijftig? Die strip begon toch pas in de jaren zestig?