Mercano, el Marciano (2002)

Alternatieve titel: Mercano the Martian

Argentinië
Animatie / Sciencefiction

geregisseerd door Juan Antin
met de stemmen van Juan Antin, Ayar Blasco en Graciela Borges

Omdat zijn huisdier door een voertuig van de Aarde is vermoord, reist het Marsmannetje Mercano kwaad naar onze planeet. Nadat hij in Buenos Aires is, merkt niemand hem direct op en krijgt hij al snel heimwee. Via internet weet hij zijn vrienden op Mars te bereiken, maar die hebben geen zin om te komen. Dan komt het kleine jongetje Julian achter zijn geheim en gaat op ontdekkingstocht in Mercano's virtuele wereld. Wanneer Julians vader op zijn beurt van deze wereld op de hoogte raakt, probeert hij er geld aan te verdienen...

avatar van Goodfella
Zoals in het AFFF topic al te lezen was is deze film woensdag 17 maart a.s. te zien als preview in het kader van het Amsterdam Fantastic Film Festival. Place to be is het Crea Theater (Turfdraagsterpad 17 te Amsterdam). De film begint om 19.00 uur en de inleiding zal worden verzorgd door AFFF-directeur Jan Doense.

Oja, niet geheel onbelangrijk, de toegang is gratis!

avatar van Goodfella
Jammer van het suffe middenstuk, maar verder wel heerlijke onzin. En dan vooral die stemmetjes van de Marsbewoners... hilarisch!

Gezien op Lowlands! Ik vond hem echt super! Erg leuk getekend en erg humoristisch.

Zeer vermakelijk. Niet mooi getekend, maar daarentegen wel zeer apart "komisch" getekend. Een flinke dosis aan humor, met grappige details en soms grove/bloederige gebeurtenissen.

LauraPalmer schreef:

mag ik je hand schudden, ik heb hem ook gezien op lowlands, goede beslissing. Echt geweldig! Wellicht door de hele sfeer van het festival, maar toch. Bizar filmpje.

Ik ging eigenlij naar buiten om even op adem te komen uit de danstent maar heb deze (onder het genot van....) helemaal uitgekeken

avatar van feanaro surion
Erg vermakelijke film die er ook nog eens erg leuk en grappig uitziet. Coole scènes(wie verwacht nou dat deze film opeens in een musical verandert) ook. De film is gewoon erg vermakelijk en Mercano is supercool!

avatar van BlueJudaskiss
Erg originele film! 3,5*

avatar van feanaro surion
Heb je hem op dvd? Dan zou je hem misschien in de pakketservice kunnen doen.(ik had hem geleend en kon het daardoor niet doen). De film is echt supergrappig en veel te weinig gezien hier op moviemeter.

avatar van Gizzmann
Was toch wel een lichte tegenvaller. Ging ook eigelijk pas echt iets van de film verwachten nadat ik het cijfer en de reacties hier zag. Hij is me nog wel goed bevallen en heb er dan ook absoluut geen spijt van dat ik hem heb gezien, hoor.

De tekenstijl is erg tof. Mercano zelf lijkt wel een beetje in de stijl van Lewis Trondheim, de andere figuren lijken meer in de stijl van Trondheims collega Joan Sfar en een beetje als de huisstijl van de Klasky Csupo studios (Stressed Eric, Rugrats) alleen dan niet met van die bobbel-lijnen De rest (decors etc.) waren erg simpel getekend en over het algemeen kwam het ook wel een beetje over als mijn eigen tekenstijltje. Doordat het zo simpel getekend was waren er af en toe ook iets te lege en kale beelden. Ook jammer dat hier en daar de animatie wat statisch was. Gelukkig waren de gore-stukjes wel weer erg lekker gedaan en dat kale simplistische valt absoluut te vergeven omdat dit een redelijk independed animatiefilm is, waar we er veel meer van zouden moeten hebben.

De film was erg leuk wanneer Mercano in beeld was en je zijn avontuurtjes volgde, maar wanneer het vooral ging over de menselijke hoofdpersonen werd het telkens een stuk saaier en het jongetje dat Mercano als eerste ontdekt is zelfs rond uit irritant ('Mercanooo'). Mercano zelf is dan weer erg gaaf, vooral de manier waarop hij praat is geweldig.
Vond het deel tegen het einde aan erg jammer, had veel beter kunnen zijn, was veel te droog en leek helemaal niet op een finale ofzo. Dat ineens dat musicalliedje kwam was wel een hilarische vondst, al klonk het voor geen ene meter. Nu ik het daar toch over heb, in de latere scenes kwam er helemaal geen muziek meer in voor. Best vreemd want de techno-achtige muziek die in het begin te horen was (en weer terug kwam tijdens de eindcredits) klonk echt heerlijk!

Wat de film dan weer heel wat beter maakte was de humor, want op sommige momenten heb ik zeer goed kunnen lachen en het eindgrapje is misschien zelfs wel briljant te noemen. De leuke tekeningen en humor brengen de film op een 3,5* En daar wil ik ook nog graag even bij vermelden dat ik erg veel respect voor dit soort projecten heb.

avatar van Spetie
Leuk animatiefilmpje!

Ik wist van tevoren niet zo goed wat ik hiervan moest verwachten, maar het viel op zich niet tegen. De tekenstijl vind ik ronduit lelijk en deed mij een beetje "Beavis en Butthead achtig" aan. Het verhaaltje is verder vrij straight, maar wel origineel.

De marsmannetjes zelf zijn best grappig met hun rare stemmetjes, al is Mercano zelf in de film het enige echt interessante personage. Ik dacht in eerste instantie dat het een vrij onschuldig filmpje was, maar er zaten toch nog best wel wat gore- effecten in, die wel leuk waren om te zien.

Ik heb wel een aantal keer om Mercano kunnen lachen verder, al zakte de film wat in als de mensen weer in beeld kwamen. In zijn geheel zeker niet slecht!

avatar van Spetie
Er staat hier trouwens bij de tijdsduur, net als op de achterkant van de DVD 87 minuten, maar de aftiteling begint al na 66 minuten, dus dat klopt niet helemaal vermoed ik.

avatar van Knisper
Imdb heeft een alternatieve speelduur van 72 minuten, dus vermoedelijk zijn er twee verschillende versies.

avatar van Tommeh
Wat een kritisch filmpje.

Kritisch naar de consumptiemaatschappij, kritisch naar maatschappij-criticasters, kritisch naar multinationals, kritisch naar online-spelletjes, enzovoort. Tussen alle kritiek zit gelukkig nog voldoende humor (de marsmannetjes zijn inderdaad érg geinig) en kon ik de tekenstijl wel waarderen, want verder kon ik hier eigenlijk maar weinig mee.

avatar van Chainsaw
Geestig filmpje, leek wel wat op een animatie- versie van Mars Attacks. Komische marsmannetjes met een idioot brabbeltaaltje, een script vol maatschappijkritiek en een hele hoop ongein. Mercano begint amusant, maar op den duur lijkt de film soms wat moeite te hebben met de lange speelduur. Een dergelijk project werkt volgens mij ook gewoon beter in de vorm van korte en krachtige filmpjes, want na een half uurtje liep dit allemaal niet zo soepel meer. En ook de écht leuke en scherpe grappen bleven jammer genoeg uit. Hoewel het einde ('het was de blauwe') wel weer lollig was.

3 sterren.

avatar van DeCol
Redelijke film maar niet meer dan dat. De animatiestijl zag er leuk uit en is anders dan de meeste animatiefilms die we tegenwoordig voorgeschoteld krijgen. De geluiden en het praatje van Marcano en de andere marsmannetjes was wel grappig. Verder heb ik niet echt hard moeten lachen om de humor, wel meerdere keren een glimlachen maar daar bleef het bij. Zitten een paar echt leuke stukken bij maar na het eerste deel wordt het toch minder. De gore stukjes zagen er bijvoorbeeld wel leuk uit.

Mercano, el Marciano is een film die zeer kritisch naar de maatschappij is. Ik vond de virtuele wereld wel een beetje op Second Life lijken.

De versie die rond gaat in de pakketservice duurt 66 min. Dat is ook maar goed want anders zou het te langdradig worden.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Vind er niet veel aan...

Beetje een vermoeiend anti-antiglobalistisch en maatschappijkritisch filmpje. Vervelend, te moraliserend zit er niet echt op te wachten en zeker niet op zondagmorgen/middag.

Animatie was grappig voor de eerste 15 minuten ofzo daarna heb je de minimalistisch stijl en de verrassende stukjes gore ook wel gezien. Denk dat het ook veel beter had gewerkt in een kortfilm voor mij persoonlijk was de sju er wel uit na 30 minuten en dan is deze film dus pas op de helft.

Enige grappige vond ik de marsmannetjes en het wispelturige marsvrouwtje zelf, met hun belachelijke taaltje. Het musicaleinde was dan ook wel weer origineel.

1.5* echt veel meer zit er gewoon niet in.

Madecineman schreef:
Lees het nu pas, maar ook op zondagmorgen bekeken

Leuk om te zien en lekker vlot filmpje (DVD duurt maar 68 minuten, hoewel de hoes ons bijna 20 minuten meer belooft - zijn dat de extra's?). De "stripverhaal elementen" van groteske ontploffingen en zo werkten het beste. Zo ook onze hoofdpersoon Mercano, wat een grappig karakter was. De hele intrige met de industriëlen (meer een film over de Argentijnse crisis dan anti-globalisering denk ik) was minder interessant met als bijkomend minpunt dat zo halverwege de film Mercano zo'n beetje het veld ruimt. Tot een leuke finale (met name de shoot out het liedje vond ik dan weer minder).

Grootste bezwaar vond ik de stemmencast van rochelende volwassenen ook in de kinderrollen, waaronder Mercano's bondgenoot, het beugelbekkie Julián. Best een aardig karakter qua animatie en typering, maar die stem was gewoon verschrikkelijk (Beavis en Butthead trauma wellicht).

avatar van The One Ring
Ik ben het voor het grootste deel met Madicenaman eens (al zag ik de film niet op zondagmorgen). Ik vond het allemaal niet bijster goed. Het begon nog wel aardig, met een geestige inbraak. Mercano is een leuk genoeg personage om te volgen. Maar zodra er wat meer maatschappijkritiek in terecht komt verliest de film zich een beetje. Er worden een hoop vingers gewezen op een grappig bedoelde manier, maar ondanks dat men vrij ver ging voelde het nooit echt scherp aan. Het is een soort South Park Light qua humor als je het mij vraagt. Net niet vindingrijk genoeg. Dat de Aarde uiteindelijk verging deed daar niets aan af. Die scène was vreselijk flauw. Een onzinnig liedje toevoegen kan leuk werken, maar de makers leken niet te weten wat ze er echt mee wilde doen, dus daar ging het ook al helemaal mis.

Echt zo'n filmpje die je meer zou gunnen omdat het ergens wel lef heeft, maar die uiteindelijk toch vooral de plank misslaat.

avatar van wendyvortex
Grappig animatiefilmpje. Bij vlagen zelfs zeer vermakelijk.
Voegt echter niet zo heel veel toe aan het soort humor dat we kennen van South Park en zo.
Leuk om een keertje mee te pikken, maar geen toekomstige klassieker.
Wel verplicht stellen voor iedereen die mee doet aan Second Life.

Grappiger dan de hele zooi bij elkaar.

Echt bar slecht. Argentijnse animatie klinkt op zich wel stoer en avontuurlijk, de uiteindelijke film was dat allerminst.

De tekenstijl zelf is nog wel redelijk oké, maar de animatie is echt zwaar onkundig. Handgetekende 3D was mak, de echte 3D echt niet om aan te zien (!), de rest van de film kaal, statisch en inspiratieloos.

De humor deed het ook niet echt. Zeker niet door alle maatschappijkritiek heen. Machines zijn evil, corporaties ook, online gaming is niet goed, ook de mens is best slecht. Tralala. Komt echt niet over, geforceerd kritisch en compleet de plank mis.

Daarnaast is de voice casting compleet amateuristisch. Grappig bedoeld, vast, maar ook dit komt weer niet over. Beetje reutelen en brommen kan iedereen. Volgens mij is ook alles ingesproken door 2 mensen in totaal.

Het totaalplaatje ... brakke animatie, slechte voice acting, droevige score, irritante kritische achtergrond en humor die nooit grappig wil zijn.

1.0*, gelukkig duurt het net ietsje langer dan een uur, anders had dat er zelfs niet meer afgekund.