Bécassine (2018)

Frankrijk
Komedie / Avontuur

geregisseerd door Bruno Podalydès
met Emeline Bayart, Karin Viard en Josiane Balasko

Bécassine wordt geboren op een bescheiden Bretoense boerderij, op een dag waarop houtsnippen over het dorp vliegen. Als volwassene blijft haar kinderlijke naïviteit intact. Ze droomt ervan om naar Parijs te gaan, maar haar ontmoeting met Loulotte, een kleine baby geadopteerd door de Marquise de Grand-Air, zal haar leven veranderen. Ze wordt haar kindermeisje en hecht veel belang aan haar verantwoordelijkheid.

Ha grappig, daar had ik vroeger ook een stripboek van.

avatar van Sol1
kappeuter schreef:
Ha grappig, daar had ik vroeger ook een stripboek van.

Een bécasse is letterlijk een vogel, een houtsnip … of figuurlijk: een domme gans, een onnozele gans …

Bienvenue chez les Ch'tis (2008) ligt wat neutraler in Frankrijk. Bécassine valt daar wat harder. Tot circa zestig jaar geleden, trokken mensen uit Bretagne naar de Franse steden, naar Parijs omdat er in Bretagne geen werk was te vinden. In Parijs werden ze als tweederangsburgers behandeld, werden ze uitgebuit, hun vrouwen kwamen in de prostitutie terecht.

Een aantal Bretoenen ziet deze film nu als een extra belediging.

Podalydès zegt op zijn beurt dat de hoofdpersoon juist slimmer is dan dat ze zich voordoet, in een aantal zaken haar eigen zin krijgt, haar eigen gang gaat.

En dan is er nog een groep die zegt dat de strip te gedateerd is en de ‘flauwe humor’ uit de strip niet geschikt is voor een verfilming (het zal niet de eerste keer zijn dat de verfilming van een strip tegenvalt).

Met dit soort onderlinge ruzietjes ben ik altijd wel benieuwd zelf te zien wat het op het grote scherm is geworden.