Bécassine (2018)

Frankrijk
Komedie / Avontuur

geregisseerd door Bruno Podalydès
met Emeline Bayart, Karin Viard en Josiane Balasko

Bécassine wordt geboren op een bescheiden Bretoense boerderij, op een dag waarop houtsnippen over het dorp vliegen. Als volwassene blijft haar kinderlijke naïviteit intact. Ze droomt ervan om naar Parijs te gaan, maar haar ontmoeting met Loulotte, een kleine baby geadopteerd door de Marquise de Grand-Air, zal haar leven veranderen. Ze wordt haar kindermeisje en hecht veel belang aan haar verantwoordelijkheid.

Ha grappig, daar had ik vroeger ook een stripboek van.

avatar van Sol1
kappeuter schreef:
Ha grappig, daar had ik vroeger ook een stripboek van.

Een bécasse is letterlijk een vogel, een houtsnip … of figuurlijk: een domme gans, een onnozele gans …

Bienvenue chez les Ch'tis (2008) ligt wat neutraler in Frankrijk. Bécassine valt daar wat harder. Tot circa zestig jaar geleden, trokken mensen uit Bretagne naar de Franse steden, naar Parijs omdat er in Bretagne geen werk was te vinden. In Parijs werden ze als tweederangsburgers behandeld, werden ze uitgebuit, hun vrouwen kwamen in de prostitutie terecht.

Een aantal Bretoenen ziet deze film nu als een extra belediging.

Podalydès zegt op zijn beurt dat de hoofdpersoon juist slimmer is dan dat ze zich voordoet, in een aantal zaken haar eigen zin krijgt, haar eigen gang gaat.

En dan is er nog een groep die zegt dat de strip te gedateerd is en de ‘flauwe humor’ uit de strip niet geschikt is voor een verfilming (het zal niet de eerste keer zijn dat de verfilming van een strip tegenvalt).

Met dit soort onderlinge ruzietjes ben ik altijd wel benieuwd zelf te zien wat het op het grote scherm is geworden.

avatar van Filmkriebel
Bécassine is voor de Fransen wat Tiny is voor de Belgen. Je weet wel : Tiny leert koken, Tiny ziet spoken. Ze hoort al een eeuw tot het cultureel Frans erfgoed maar is een stereotype van de domme Bretoense boerin uit die tijd. Of ik dat nu allemaal zo knap en boeiend moet vinden betwijfel ik, maar sympathiek en geschikt voor een jonger publiek is het zeker. De humor is trouwens ook op dit niveau.

Bécassine de naieve boerendochter uit het achtergestelde Bretoense platteland droomt dus om in Parijs te gaan werken. Ze komt uiteindelijk terecht op een paar kilometer van haar deur waar ze dienstmeid en nanny wordt bij een rijke markiezin. Daar maakt ze kennis met de wonderen van de moderne wereld en werkt met haar "gezond boerenverstand" enkele hulpmiddeltjes uit om de dagelijkse routines te vereenvoudigen. Nogal tenenkrommend om de karikatuur op die manier goed te praten. Veel lof heb ik hier niet voor over. Misschien had dit ook beter gewerkt als tekenfilm?