Fuga (2018)

Alternatieve titel: Fugue

Polen / Tsjechië / Zweden

geregisseerd door Agnieszka Smoczynska
met Gabriela Muskala, Lukasz Simlat en Malgorzata Buczkowska

Alicja lijdt aan geheugenverlies en weet niet hoe ze in deze staat is verzeild geraakt. Gedurende de volgende twee jaren weet ze zelfstandig te worden en een heel ander mens dan voorheen. Zelf wil ze zich haar verleden niet meer herinneren. Wanneer haar familie haar terugvindt, wordt ze dan ook omringd door schijnbaar perfecte vreemden. Ze moet, tegen haar zin, de rol van echtgenote, moeder en dochter op zich nemen, maar haar man en zoon herkennen de zich vreemd gedragende Alicja niet meer.

avatar van shugenja
Deze film vind ik erg goed (3,5 stem) omdat het een hele nieuwe benadering geeft aan het geheugenverlies plot dat we natuurlijk al lang kennen. In deze film verliest een vrouw haar geheugen en haar identiteit en na twee jaar vindt ze haar man, kind en komt erachter dat ze eigenlijk een hele saaie, burgerlijke vrouw was. Het is super interessant want er komt dus een clash tussen de verwachtingen van iedereen en wie Alicja zelf dacht dat ze was, of is eigenlijk want ze is dus echt zoveel verandert.

Het is mooi dat deze film door een vrouw is geregisseerd en een kijkje geeft in rolpatronen, de rol vd vrouw etc zonder dat het er dik bovenop ligt. Of dat er overdreven feministen of moraliserende boodschappen inzitten. Uiteindelijk moeten we allemaal een brug vinden tussen die tradities en wie wij zelf willen zijn en daar een balans in vinden. Zeker een aanrader