Ideal Home (2018)

Komedie / Drama

geregisseerd door Andrew Fleming
met Steve Coogan, Paul Rudd en Jake McDorman

Erasmus en Paul zijn een kibbelend homopaar met een extravagant leven. Erasmus is een veeleisende, populaire beroemdheid en Paul is zijn onzekere partner. Hun leven komt op zijn kop te staan als een tienjarige jongen opduikt die beweert de kleinzoon van Erasmus te zijn. Noch Paul, noch Erasmus, zijn klaar om hun extravagante levensstijl op te geven om ouders te zijn, maar misschien heeft dit kleine kind het een en ander in zich om hen iets te leren over de waarde van het gezin.

Ach ja.

Beetje drama, beetje comedy. Met Coogan (vooral) en Rudd in de hoofdrollen krijg je twee geinige stereotypejes voorgeschoteld, jammer dat de film daar verder niet zo heel veel mee doet. Het is toch vooral braaf het lijntje tussen comedy en drama blijven bewandelen.

Het is verder ook echt wel een niemendalletje. Een braaf, net filmpje, waar echt zeer weinig opvallends over te vertellen valt. Het verveelt niet echt, sleept zich ook niet naar z'n eind, maar de kans is erg groot dat ik er morgen al helemaal niks meer van weet.

Wel een beetje irritant is het eindstatement tijdens de credits, met een hoop fotos van homopaartjes samen met hun kinderen. Heeft geen bal met deze film te maken, zal op basis van deze film ook absoluut niemand overtuigen en faalt als statement compleet. Ga dat soort dingen lekker op straat doen met een bordje in je hand, of maak er een betere film over zodat het niet zo expliciet meer hoeft.

Geen aftrek daarvoor, het maakt ook niet echt meer deel uit van de film en het zal vast wel goedbedoeld zijn, maar dat maakt het niet minder tenenkrommend natuurlijk.

Het is geen hoogvlieger, vooral door het afgeraffelde einde. Maar wel veel leuke grappen, niet té sentimenteel en goed acteerwerk van vooral Coogan.

De aftiteling met de homoparen. Het doel is om te laten zien dat de kinderen prima bij twee mannen of vrouwen kunnen opgroeien. Het is een beetje preken voor eigen parochie, denk ik.

Want degene die tegen het homohuwelijk, homo als ouders zijn zullen waarschijnlijk deze film links laten liggen. Maar dat is natuurlijk een aanname.

Gewoon een fijne zomerfilm 3*

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Sympathieke en charmante film. Maar volledig eens met bovenstaande reactie, het einde toont foto's van homostellen met een kind, waarmee ik het gevoel kreeg dat de film wilde laten zien dat homo's best voor een kind kunnen zorgen. Dit was in de jaren 80 misschien nog vooruitstrevend geweest, maar anno 2018 is zo'n boodschap toch wel erg achterhaald. Snap weinig van die keuze, niet in de laatste plaats omdat de film voor mij ging over hoe een kind terecht zou komen in een huis met een flamboyante Steve Coogan en zijn wankelende relatie met Paul Rudd. Dat dit twee mannen zijn resulteert weliswaar in een handjevol typische homo-grappen, maar gelukkig heeft de film meer te bieden dan dat.

Vooropgesteld zijn Steve Coogan en Paul Rudd een voortreffelijk stel. Hun gekibbel en ruzies zijn geloofwaardig en hier en daar hilarisch. Coogan speelt een fijn typetje als onverantwoordelijke beroemdheid en niets lijkt hem ook maar een zak uit te maken. Een mooi contrast met de sympathieke Rudd, die zich wel snel zorgen maakt en dat botst vaak. Maar er zijn ook momenten dat het juist wel goed gaat tussen de twee; mijn favoriete sequentie is het moment dat Coogan en Rudd op gesprek moeten komen bij de docent en beide hun lach niet kunnen inhouden. Het joch is uiteraard belangrijk voor het script, maar ergens speelt hij ook niet zo'n belangrijke rol; het is vooral een kijkje in de relatie van Coogan en Rudd. En die twee acteurs dragen vrij makkelijk dit komische drama op hun schouders. Nergens echt uitzonderlijk en zeker die credits met foto's hadden achterwege kunnen blijven, maar verder een erg fijne film.

3,5 sterren.

Aardige film over een homostel die verrast zijn als de kleinzoon van één van hen op de stoep staat. Zowel de interactie tussen de twee mannen onderling en de interactie tussen de mannen en de jongen, leveren genoeg vermakelijke momenten op. Het heeft verder niet al te veel om het lijf, maar kijkt ook mede de cast wel gemakkelijk weg.

Echt... waar sloeg dit in vredesnaam op. Geen idee waarom men hier een film van zou maken.
Totaal ongrappig.

avatar van HarmJanStegenga
Geinig vliegtuigfilmpje. Maakte de lange vlucht iets draaglijker.

avatar van Pazmaster
Best aardig. Het verhaal stelt niet al te veel voor, een beetje standaard, maar de cast speelt leuk en er zitten zat geestige scènes in waar ik smakelijk om heb gelachen. Het sfeertje is goed en ik heb me geen moment verveeld, de humor is soms wat aan de platte kant en daar ben ik niet vies van.

Deed me wel heeeel erg veel denken aan "Patrik 1.5" die ik stukken beter vond. Ideal Home was voor mij niet meer dan een leuk filmpje dat redelijk lekker weg keek door de vrolijke acteurs.

avatar van Bakshi
Leuke film. Coogan en Rudd maken er een feestje van. Verdient echt wel een hoger gemiddelde.