En Guerre (2018)

Alternatieve titel: At War

Frankrijk

geregisseerd door Stéphane Brizé
met Vincent Lindon

Het bestuur van Perrin Industries heeft reeds wat bespaard om het bedrijf draaiende te houden, ten koste van de arbeiders. Toch besluiten ze nu de fabriek te sluiten. De ruim duizend werknemers zijn hier allesbehalve blij mee en willen deze beslissing aanvechten. Ze worden geleid door hun woordvoerder Laurent en willen er alles aan doen om hun baan te behouden.

avatar van Movie-Addicted
You just need to move.
-Unbelieveable!
Move? You hear what he's saying?
You realise what you're saying?
Stupid asshole!

Heerlijk! toch wel een flinke hoogtepunt deze film. Lindon speelt zoals gewoonlijk zeer overtuigend met veel emotie (de gehele cast trouwens, maar goed). Lekkere verhitte discussie's, afwijzingen (gepaard met veel drama) en zeer realistisch neergezet. De vele close-ups waren in iedergeval niet storend. Wel is het een film om je aandacht er scherp bij te houden! Én het is een vrij lange zit (kan op sommige momenten gaan vervelen, maar daar moet je ff doorheen).

Film deed/doet me een beetje denken aan het "gele hesjes" drama wat er zich in Frankrijk afspeelde (en nog steeds.)

Dikke *4+

Malick