Dead List (2018)

Komedie / Horror

geregisseerd door Holden Andrews, Ivan Asen en Victor Mathieu
met Deane Sullivan, Jan-David Soutar en Nick Bandera

Calvin neemt het op tegen vijf andere acteurs om een grote rol in een film te krijgen. Hij is vastbesloten de rol in de wacht te slepen en heeft er alles voor over om dit voor elkaar te krijgen. Calvin gebruikt een demonisch boek om ervoor te zorgen dat de andere acteurs vervloekt worden. Ieder van hen vindt vervolgens de dood.

avatar van Collins
Leuk concept. De film bestaat uit vijf korte films die onderling verbonden zijn en op die manier één film vormen. Een anthologie dus, maar dan wel één die aanvoelt als één geheel. Voor de verfilming van de vijf episodes zijn drie regisseurs verantwoordelijk. Niet elke episode is goed. Eigenlijk is er maar één episode die ok is. De rest bevat ten hoogste een paar aardige momenten.
Als gezegd leuk concept, maar de uitwerking is wazig en rommelig en levert weinig kijkplezier op. Kleurstelling en camerawerk zijn niet in orde. Slecht acteerwerk is aan de hand. Evenals matige speciale effecten en armoedige dialogen.
Verder voelen de episodes erg uitgerekt aan, terwijl ze dat niet zijn. De reden voor dat gevoel is waarschijnlijk dat de spanning in een segment (zo die er al is) ellenlang wordt gekoesterd en nooit tot een hoogtepunt komt. De gemiddelde episode zit vol spanningsopbouw, maar vergeet steeds een punt te zetten. De meeste segmenten eindigen zodoende in een domper.
Eén segment is goed. Een verhaaltje over een kwade clown. Het acteerwerk daarin is redelijk. De clown is eng. Het verhaaltje spreidt de spanningsmomenten op een goede manier, waardoor het verhaaltje leuk blijft om naar te kijken.
Dat de film het label horror heeft gekregen, werd mij tijdens het kijken wel duidelijk. Het label komedie vond ik in de film amper terug. Met een paar leuke oneliners en een boze clown die een beetje grappig is, houdt de komedie niet over.
Misschien valt de film voor sommige kijkers in de categorie 'zo slecht dat het leuk of goed wordt'. Bij mij werkte dat principe niet. Ik vond het gewoon niet goed.