ad
  • 8.079.821 stemmen

Shut Up and Play the Piano (2018)

Documentaire / Muziek | 82 minuten

Genre: Documentaire / Muziek

Oorsprong: Duitsland / Frankrijk / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Philipp Jedicke

Met onder meer: Chilly Gonzales, Peaches en Leslie Feist

IMDb beoordeling: 7,3 (220)

Releasedatum: 20 september 2018

Over Shut Up and Play the Piano

Chilly Gonzales is een componist die de Grammy Awards won. Hij is tevens een virtuoze pianist en entertainer. Met een mix van rap-, electro- en solopianomuziek werd hij een popartiest die zichzelf uitnodigde voor de ivoren toren van klassieke muziek. De excentrieke kunstenaar inspireert en werkt samen met Feist, Jarvis Cocker, Peaches, Daft Punk en Drake. Verandering lijkt de enige constante in de reis van Gonzales te zijn. Telkens als zijn publiek denkt dat het hem begrepen heeft, maakt hij een radicale zet en breekt hij met de verwachtingen...

imageimageimage

avatar van hvdriel

hvdriel

Zijn album Solo Piano uit 2004 (rustige muziek) draai ik regelmatig en ik vermoedde dat deze docu over hem zou gaan, maar twijfelde zeer bij de dadaïstische rapbeelden uit zijn Berlijnperiode. En toen kwam Parijs en viel alles op zijn plaats.

Philipp Jedicke debuteert met deze documentaire over een bijzondere artiest voor wie 'verandering' de rode draad vormt in zijn carrière. De docu sluit hierop aan. Niks geen obligate archiefopnamen en 'talking heads' - de standaard formule van docu's over artiesten. Jedicke experimenteert met zijn film zoals Gonzales alle uithoeken van de muziek (van rap tot klassiek) onderzoekt. Mooi meegenomen dat Gonzales ook nog eens verbaal wat te vertellen heeft.

Voor mij was deze film de verrassing op het FilmFestival Gent 2018.