Matar a Dios (2017)

Alternatieve titel: Killing God

Spanje

geregisseerd door Caye Casas en Albert Pintó
met Itziar Castro, Eduardo Antuña en Emilio Gavira

Een afgelegen huis in een bergstreek lijkt de perfecte locatie voor een familiefeest op oudejaarsavond. Tussen de familieleden is lang niet alles koek en ei, maar als er ook nog een ongenode gast verschijnt, gaan de poppen pas echt aan het dansen. God in eigen persoon verschijnt op het toneel, maar dan wel in de gedaante van een dakloze dwerg. Hij brengt de onthutste familie slecht nieuws: zodra de zon opkomt, zal de volledige mensheid zonder pardon worden uitgeroeid.

Leuk!

Dit zijn dan de filmpjes waar je af en toe een gokje voor neemt. Puur op basis van de poster en een screenshot de sprong gewaagd, vanaf de eerste scene was wel al duidelijk dat het een goeie keuze was. De liefhebber van genremengelmoezen kan z'n hartje ophalen met deze Killing God.

Doet wat denken aan de la Iglesia, ook een scheut Jeunet. Duidelijk gestileerd, wat lompse en volkse personages, alles met een heerlijk zwart randje en de nodige tongue-in-cheek gebracht. Toch weten Cayas en Pinto ook wat eigens toe te voegen.

Uiteindelijk vooral een erg grappige film. Sterk geacteerd, droge dialogen maar sappige lichaamstaal, met de nodige visuele panache en een sterke, ondersteunende soundtrack. En dan nog een geweldig einde om mee af te sluiten. Hopelijk kunnen die twee (samen of afzonderlijk) op hetzelfde elan verdergaan, want dit smaakt naar meer.

4.0* en een uitgebreide review