Men against Fire (2016)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Sciencefiction

geregisseerd door Jakob Verbruggen
met Malachi Kirby, Madeline Brewer en Ariane Labed

In de nabije toekomst moeten soldaten als Stripe (Malachi Kirby) het opnemen tegen een afschrikwekkende vijand. Na zijn eerste gevecht tegen deze zogenoemde ''kakkerlakken'' begint hij echter onbekende gevoelens en vreemde technische haperingen te ondervinden.

Weer iets met implantaten.

Als onze zintuigen maar overgenomen kunnen worden, als BM ons iets leert is dat daar aardig wat tech doom te rapen valt. Ook dit filmpje valt er weer prooi aan, al gaat het dan wel meer de horror/scifi kant uit. Op papier klinkt het niet verkeerd, de realiteit valt echter weer fiks tegen.

Erg matig acteerwerk en vooral een gebrek aan regie nekken dit filmpje. Je zou toch verwachten dat in een serie als deze de regisseurs wat meer eigenheid proberen toevoegen, maar blijkbaar lukt hen dat niet, om welke reden ook. Het oogt gewoon saai, verveeld en lusteloos, alsof Verbruggen gewoon een 9 to 5 job aan het doen is.

Verhaaltje zelf is verder ook niet bijster boeiend. Die twistjes die men telkens in de films schrijft zijn redelijk voorspelbaar en weten weinig wezenlijks toe te voegen, net als de scifi elementen trouwens. Voor een reeks die zo sterk in genre ondergedompeld is, weet men er maar érg weinig mee aan te vangen.

Was inderdaad wellicht de zwakste tot nu toe.

avatar van Fisico
Ook deze aflevering was niet te best. Achterliggend wel best intrigerend, zeker wanneer de twist eraan komt, maar wederom vrij matig en irritant uitgewerkt. Men against fire is niets meer dan een verdoken genocide waarbij de zogenoemde kakkerlakken gedemoniseerd worden en moeten worden uitgeroeid.

Zoals Onderhond het al zei gaat het vaak over hetzelfde in Black Mirror: implantaten nemen de zintuigen over waardoor je de controle over jezelf verliest of waardoor je blindelings een bepaalde richting wordt uitgestuurd. Het verhaal is niet bijster boeiend of origineel. Enkel de gedachte achter de aflevering kan me nog tot nadenken stemmen. Vandaar net niet gebuisd.

avatar van Donkerwoud
The poor man's version of 'Starship Troopers' (1997). Maar wist 'onze' Paul Verhoeven nog op magnifieke wijze nazi-esthetiek te vermengen met Amerikaanse genrecinema, hier heeft 'Men Against Fire' (2016) vooral zelf de houterigheid van een B-productie met een hoog net niet-gehalte. Het verwassen, grijzige filtertje waarmee het eruit zou moeten zien als een somber toekomstbeeld, maar hierdoor vooral lelijk en flets oogt. Het houterige acteerwerk en de voorspelbare militaire clichés. (Positieve noot: wel een diverse cast met veel vrouwen in atypische rollen en een zwarte hoofdpersoon.) Het budget was niet toereikend voor een geloofwaardige toekomstwereld, maar is kleinschalig door steeds te focussen op een handjevol militairen in weinig zinderende oorlogssituaties. Zelfs de achterliggende boodschap - technologie kan oorlogsgeweld dehumaniseren - is niet bijster fris of origineel, want het blijkt toch vooral een obligate verwijzing naar fascistische regimes die allang hebben bestaan of nog steeds bestaan. In Nazi-Duitsland had men geen vernuftige nanotechnologie nodig om tot de grootste verschrikkingen te komen. Het onderwerp had beter uitgewerkt kunnen worden door de nadruk te leggen op drones, robotisering en afstandsoorlogsvoering (hier hebben we nú mee te maken) in plaats van fantaseren over de zoveelste fascistoide dystopie.

avatar van Ajax&Litmanen1
Zwakke aflevering, maar dat valt al wel te merken aan de score en aan de reviews op de pagina hier. Het had een interessant verhaal kunnen zijn, maar ze brengen het te geforceerd. Visueel is het allemaal ook niet zo fraai en Black Mirror heeft wel eens betere scripts gehad.

avatar van mjk87
Vrij voorspelbaar, al vrij snel krijg je wel aardig het idee welke richting het uit gaat. Meest verrassende is dat die clou al vrij snel uit de doeken wordt gedaan en tegen de hoofdpersoon open kaart wordt gespeeld en er niet omheen wordt gedraaid. Dan worden ook nog wel aardige dingen gezegd. Maar als geheel is dit weer zo'n aflevering met goede ideeën maar te matig uitgewerkt. Ook visueel aan het eind is dat best leuk, dat blijkt dat de wereld wat kleurrijker is. Maar in de rest komt dit niet echt naar voren. Net als de rest van de film die dan te kort is voor karakteropbouw et cetera, wat deze film best meer had mogen hebben. 2,5*.

avatar van Daan258
Zeker niet zo'n slechte episode als vele doen zeggen.
De aflevering heeft een lekker vlot tempo en weet gelijk goed te boeien.
Tegen het eind word het verhaal best bizar en geflipt wat er zeker voor zorgt dat de episode een stuk interessanter en beter is. Ik heb me prima vermaakt, snap de negatieve berichten niet zo.

Een kleine 3,5*

avatar van Shadowed
Hm.

Merk inderdaad in 45/60 minuten weinig Black Mirror sfeer. Als er een must is in deze serie, is het wel dat het over een Black Mirror-sfeertje moet beschikken. In de eerste 45 minuten lijkt dit eigenlijk gewoon op een normale rauwe actie/sciencefiction met horrormomenten.

Waarschijnlijk tot nu toe ook de Black Mirror de het meeste geweld en actie bevat. De scenes zijn soms opvallend bloederig en grof. De toon is relatief hard en het bloed mag soms rijkelijk in het rond spatten. Niet meteen wat je verwacht van Black Mirror maar het heeft wel iets anders.

Twist krijg je relatief snel door. Deze aflevering bevat ook niet echt een heel sterk script in vergelijking met de andere afleveringen. Dat zit Men Against Fire een beetje in de weg wat betreft het verhaal. Maar de uitwerking is nog wel redelijk.

Maar als Black Mirror voelt het beslist niet aan. De technologie wil nooit echt de overhand nemen tijdens de eerste 45 minuten en het acteerwerk is ook niet heel bijzonder. Kelly is een goed acteur, maar hier doet hij net iets te veel zijn best om een apart type neer te zetten.

Wel krijgen we in het laatste kwartier weer een sterk einde voorgeschoteld die het cijfer weet te boosten. Daar herken ik voor het eerst weer Black Mirror. Die was ik volledig kwijt in de eerste 45 minuten, waar de regisseur vooral zijn eigen ding leek te doen.