Adam (2018)

Duitsland / IJsland / Mexico / Verenigde Staten

geregisseerd door Maria Solrun
met Floriane Daniel, Eszter Tompa en Matthias Brenner

Ramen worden wijd open gezet en de muziek van Adams moeder galmt over de binnenplaats van Berlijn. Door de zware bas voelt hij zich verbonden met haar. Ze is ziek en werd in het ziekenhuis opgenomen met onomkeerbare hersenschade als gevolg van alcoholmisbruik, volgens de artsen. Adam wordt aan zijn lot overgelaten. Hij slaagt erin om verbindingen te smeden met de buitenwereld, wordt verliefd en gaat op zoek naar zijn vader. Met elke stap wordt hij achtervolgd door de wens van zijn moeder om uit haar ellende te worden gezet, mocht ze niet meer voor zichzelf kunnen zorgen. Adam verwerkt dit op zijn eigen, laconieke manier.